Bell Tours

Bell Tours maakt bussen coronaveilig

Bell Tours uit Sint-Pieters-Leeuw / foto gekregen van Bell Tours

Heel wat busmaatschappijen hebben alvast maatregelen genomen om hun bussen ‘coronaproof’ te maken. Bell Tours uit Sint-Pieters-Leeuw is één van hen. Er werden onder meer zetels uit de bussen gehaald, zodat reizigers voldoende afstand kunnen bewaren.

Ondanks de coronacrisis staan er deze zomer nog reizen gepland bij het busbedrijf. Toch is het nog wachten op definitief advies van de overheid of de reizen kunnen doorgaan. De grenzen naar het buitenland blijven immers al zeker gesloten tot 8 juni voor niet-essentiële reizen.

Ondertussen nam het busbedrijf al maatregelen. “Zo werden zetels uit de bus gehaald zodat de reizigers voldoende afstand van elkaar kunnen bewaren”, zegt Henri Rammant, zaakvoerder van Bell Tours. “Hierdoor kunnen er wel minder mensen op reis. In een bus kunnen normaal 48 mensen mee. Nu is er slechts plaats voor veertien mensen. Dat is natuurlijk niet rendabel. Het voordeel is dat de reizigers ook zo extra beenruimte hebben.”

Reinigen met anti-bactiële producten

Bell Tours nam nog meer maatregelen. “De stoffen wand aan de ingangen werd vervangen door leder omdat het gemakkelijk te reinigen is”, zegt Henri Rammant. “De stoffen zetels worden gereinigd met anti-bacteriële producten. Een gespecialiseerd bedrijf zal het aircosysteem van de bus ontsmetten. De reizigers zullen ook mondmaskers moeten dragen.”

Even werd er nog aan gedacht om plastieken schermen tussen de verschillende zetels te plaatsen. “Maar het zicht was te troebel, waardoor de reizigers mogelijk wagenziek zouden kunnen worden”, zegt Rammant. “Ook bij ongevallen kan dit voor gevaar zorgen als het plexiglas zou versplinteren. Dat is echt niet haalbaar om dit te doen.”

Het zijn hoe dan ook moeilijke tijden voor het busbedrijf. “Het toerisme is stilgevallen”, zegt Rammant. “Momenteel rijdt slechts één van de negen bussen nog uit. We vroegen een hinderpremie aan van 4.000 euro maar kregen die niet omdat we door de overheid niet gesloten werden. Mochten we die wel gekregen hebben, dan nog zouden we de crisis hiermee niet kunnen overleven. Daarmee los je nog niet de helft van een afbetaling voor een bus af.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.