Autocar, touringcar

10.000 autocarchauffeurs vinden geen gehoor bij de overheid 

Touringcar. Bron: iStock / Evkaz (onbeperkt gebruik)

De vakbond BTB-ABVV wil dat er dringend een masterplan komt voor de 10.000 werkloze chauffeurs van de autocars. Een voorstel is dat de openbare busmaatschappijen, zoals de MIVB en De Lijn, een deel van de de werkloze chauffeurs tijdelijk in dienst nemen.  

Vakbondsman Steven Steyaert spreekt duidelijke taal. “De overheid moet dringend samen met de werkgevers en vakbonden een plan opstellen hoe men het bloedblad van de autocarsector zal opvangen. De autocarsector bestaat immers uit vele kleine en grotere bedrijven. Sommige firma’s hebben het water aan de lippen staan, andere zijn reeds verdronken. We krijgen overal meldingen dat er ontslagen vallen, in onder meer Brussel en Limburg.”

Steyaert heeft heel wat ideeën. “Misschien kunnen de autocars ingezet worden op dagen dat de treinen niet zouden rijden? Vanaf maandag 18 mei rijden de Lijn-bussen weer op volle capaciteit. Daar is vaak een tekort aan chauffeurs. Misschien kunnen de buschauffeurs daar wel ingezet worden? Vele openbare busmaatschappijen kampen met een tekort aan chauffeurs. Misschien is dat mogelijk?” Steyaert pleit dan ook dat er voldoende opleidingen worden georganiseerd. “We snappen dat er natuurlijk niet meteen 10.000 mensen aan het werk gezet kunnen worden, maar alle beetjes hebben.” De vakbondsman wil dat er ook een noodfonds voor de autocarsector komt dat tussen komt bij financiële problemen.

Nood aan masterplan

De autocarsector krijgt volgens Steyaert niet de nodige aandacht. “Het is één van de veiligste vervoersmodi en toch vergeet men deze in het ganse verhaal. Diverse bedrijven namen intussen maatregelen door ‘Covid-19 proof- bussen’ in te richten. De overheid heeft de sector  – overigens terecht – verplicht om te investeren in duurzaamheid, met de Euro6-bussen. Nu blijft het echter heel stil van overheidskant.”

De vakbond roept de overheid en de werkgevers op om samen met hun rond de tafel te zitten en een masterplan op te stellen dat de sector zuurstof geeft. “Dat de overheid grote ondernemingen als Brussels Airlines ondersteunt en van de ondergang wil redden, is absoluut te begrijpen”, zegt Steyaert. “Het zou echter niet te begrijpen zijn mocht diezelfde overheid de autocarsector aan haar lot overlaten. De autocarsector zorgt voor economie, tewerkstelling en toerisme in het binnen- en buitenland.”

Schrijnende situaties

De vakbond kreeg al vanaf dag één noodkreten. “Vanaf de eerste dag dat er sprake was van een mogelijke lockdown stond de telefoon roodgloeiend. BTB, de vakbond van de autobus- en autocarchauffeurs, kreeg onmiddellijk noodkreten van de chauffeurs”, zegt Steyaert. “Alle autocarreizen werden geannuleerd. Op enkele dagen tijd werden meer dan 10.000 chauffeurs werkloos. Ik kreeg schrijnende telefoontjes, onder meer van een buschauffeur die een dochter heeft en niet meer rond geraakt. Dag in dag uit berichten de media over de horeca, het openbaar vervoer, de kappers, de luchtvaart, maar wat met de autocars? Natuurlijk is het koffiedik kijken hoe we de toekomst ingaan, maar dat wil niet zeggen dat men deze sector aan zijn lot moet overlaten.”

Geen oplossing

De Lijn heeft ondertussen gereageerd op de oproep van de vakbonden. “We hebben vorig jaar heel wat chauffeurs bijkomend aangeworven, waardoor het eerdere chauffeurstekort ondertussen zo goed als weggewerkt is”, zegt Sonja Loos, woordvoerster van de Lijn. “We blijven natuurlijk rekruteren en nieuwe chauffeurs aantrekken om de natuurlijke afvloeiing,  bijvoorbeeld chauffeurs die met pensioen gaan, op te vangen. Doelstelling is om in de loop van dit jaar een 600-tal nieuwe chauffeurs aan te werven. Ook de komende jaren blijven we geleidelijk aanwerven om de natuurlijke afvloeiing op te vangen. Met alle respect voor het voorstel van de heer Steyaert, maar een grote groep chauffeurs die gedurende enkele maanden tijdelijk aan de slag zou kunnen gaan, is geen oplossing. De Lijn heeft immers nood aan chauffeurs die vooral op langere termijn kunnen ingezet worden.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.