Lijnbus en autocar

Autocars ondersteunen openbaar vervoer

Met ingang van deze week rijden autocars achter lijnbussen aan op drukke trajecten tijdens de spitsuren. Met de maatregel wil de Vlaamse overheid het openbaar vervoer, dat na de start van het schooljaar een groot capaciteitsgebrek hebben, ontlasten.

“In totaal worden er 121 autocars ingeschakeld, die 250 ritten per dag zullen doen. Naar het einde van het jaar zal dat aantal wellicht nog stijgen”, vertelt Steven Steyaert van vervoersvakbond BTB-ABVV aan TaxiPro.

Volgens de vakbondsman zijn de eerste reacties op de capaciteitsverhoging positief. Niet alleen de chauffeurs maar ook de passagiers, veelal schoolkinderen, zouden minder stress hebben doordat er nu meer ruimte is op de lijnbussen

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit, maakte 12,5 miljoen euro vrij tot het einde van dit jaar om de capaciteit van buslijnen te versterken. Er ontstonden vooral capaciteitsproblemen en overvolle bussen na de start van het schooljaar op 1 september.

Werkloos door corona

Om de lijnbussen te ontlasten, wordt gebruik gemaakt van autocars die op drukke trajecten achter de belbus aanrijden. Door de coronacrisis is het overheidswerk een welkome klust voor de autocarsector, die nagenoeg zonder werk zat.

De bedrijven die voor De Lijn werken, zijn pas vorige week donderdag bekendgemaakt nadat ze tot dinsdag konden inschrijven op een openbare aanbestedingsprocedure. Onder de gelukkigen zijn onder andere Weidel Tours uit Sleidinge, Toptours uit Aarschot, Bell Tours uit Sint-Pieters-Leeuw en Heidebloem autocars uit Lanaken: “Heidebloem zet vanaf maandag ook extra bussen in om onze passagiers op een veilige manier naar hun bestemming te brengen”, schrijft de laatste op haar Facebookpagina.

Autocar pas bij volle lijnbus

De Lijn laat verder nog weten aan Het Nieuwsblad dat het reizigers niet vrij staat om zomaar op de autocar te stappen die de bus begeleidt. “Dat kan pas als de chauffeur van de lijnbus beslist dat zijn bus vol zit”, zegt een woordvoerster van De Lijn. Door de ingestelde capaciteitsbeperking van 66 procent van de bezettingsgraad, betekent dit 47 zitplaatsen en 11 staanplaatsen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.