Antwerpen Centraal, standplaats

GTL vindt verplichte sluiting taxibedrijven niet nodig

Taxifederatie GTL wil geen verplichte sluiting van de taxisector. De taxifederatie reageert daarmee op de eis van veel kleine bedrijven die daar wél om vragen. GTL meer wel meer beschermingskits van de overheid.

De vraag voor een verplichte sluiting van de taxisector komt vooral van kleine bedrijven. Ze vragen aan GTL om hierover, naar het voorbeeld van de kappers, met de regering in contact te treden. Nadat de kappers plots een advocaat onder de armen hadden genomen, werd snel tegemoet gekomen aan de vraag van die sector om ook verplicht te sluiten.

Maar GTL ziet het niet zitten om die eis in te willigen. “De sluiting van de taxisector is een wens van zeer veel kleine taxi- en VVB-ondernemers”, zegt Pierre Steenbergen van GTL. “Het gaat hen natuurlijk om het kunnen ontvangen van de 4.000 euro hinderpremie voor bedrijven die verplicht werden te sluiten. Maar ondanks de tweestrijd die momenteel heerst in de sector, is niemand in het bestuur gewonnen voor het eisen van een verplichte volledige sluiting.”

Dienst van openbaar nut

Volgens Steenbergen moet een deel van de taxibedrijven operationeel blijven. “Dat is nodig om een vervoersaanbod te garanderen voor bepaalde sectoren, zoals zorgverstrekkers, zorginstellingen, medische transporten passagiers aan de luchthavens, vervoer van loodsen voor zeehavens, van treinbestuurders, van crew voor cargovluchten, van mensen in vervoersnood die bijvoorbeeld nog boodschappen moeten doen en niet over een eigen  vervoermiddel beschikken, enzovoort”, somt Pierre Steenbergen van GTL op.

De taxidiensten worden beschouwd als een dienst van openbaar nut. “Een deel van de taxibedrijven of van de taxicentrales werkt daarom verder met een beperkt aantal voertuigen om dat vervoersaanbod verder aan te bieden”, zegt Steenbergen. “Ze doen dat meestal met verlies, maar ze mogen dit niet opgeven. Ook in onze buurlanden blijft men rekenen op het vervoersaanbod van de taxisector in deze tijd van coronacrisis.”

Maskers en handschoenen

Maar op het vlak van veiligheid heeft GTL wél een duidelijke eis aan de Vlaamse regering. “We vragen om dringend beschermingskits voor de taxichauffeurs ter beschikking te stellen”, zegt Steenbergen. “De chauffeurs moeten over degelijke maskers, handhandschoenen en ontsmettingsgel kunnen beschikken om verder te werken in een  risicovolle situatie. De hygiëne- en andere veiligheidsvoorschriften werden al ruim gecommuniceerd naar de bedrijven en de chauffeurs toe, maar het blijft voor het merendeel onmogelijk om aan degelijke beschermingsmiddelen te geraken. ”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

6 reacties op “GTL vindt verplichte sluiting taxibedrijven niet nodig”

Ronny Brants|27.03.20|20:09

van de taxi wereld wordt niets gezegd, de meeste zoals ik, hebben op nog geen jaar, 2 tegenslagen
eerst thomas failliet en nu door het virus, maar daar wordt niets over gezegd.

Jurgen Brahim Vander Vliet|30.03.20|22:49

Ik denk dat we beter onze beroeps federatie ook laten vallen als een baksteen ze zouden dan eens hetzelfde kunnen voelen als ons. En regering word wakker je duwt ons los op een bankroet.

Steven Aper|31.03.20|04:21

De federatie vindt het dus normaal dat wij met verlies werken. Dat is zowat de grootste onzin die ik ooit al heb gehoord. Het is duidelijk dat de federatie geen moer geeft om haar leden en ziekelijk misbruik maken van hun postjes.

Ik wens hen veel succes. Ik raad bij deze iedereen binnen de sector aan om hun lidkaart terug te sturen. Die organisatie is geen Euro waard. Ik vraag me trouwens af hoeveel leden ze hebben, want ik had er tot voor kort nog niks van gehoord. Wat een flauwekul!

Stefaan Dewit|31.03.20|19:54

Goed initiatief. Ik heb vast cliënteel en kan ze niet in de kou laten staan.

Stefaan Dewit|31.03.20|19:58

Zeer goed GTL. Ik kan en wil mijn vast kliēnteel niet in de kou laten staan.
Merci GTL

Prima Vervoer Comm.V. Primavervoer|18.05.20|13:15

Wie tussen een Taxibedrijf en kapperszaak corona premie verdient ivm maandelijkse kosten of lasten.(duur auto leningen, verzekeringen, arboverzekeringen, sociale bijdragen, apparatuur rondom taximeter en digitale betalingen, gsm abonnementen ed…! Deze standpunt van vakbald is irreëel en vertegenwoordigd de taxibranche maar aantal bedrijven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.