Hasselt

Veel vragen taxisector over versoepeling coronamaatregelen

Foto: ProMedia / Matthias Vanheerentals

De strenge coronaregels zijn sinds maandag 4 mei wat versoepeld. Maar de taxisector zit nog steeds met veel vragen. Er zijn namelijk nog geen richtlijnen van de veiligheidsraad ontvangen over het gebruik van mondkapjes en chauffeurs maken zich zorgen over hun veiligheid. 

Premier Sophie Wilmès (MR) maakte gisterenavond bekend dat de eerste fase van het afbouwplan zoals voorzien ingaat op maandag 4 mei. Elke reiziger vanaf 12 jaar die het openbaar vervoer neemt zal op de MIVB, De Lijn, De TEC en NMBS een mondmasker of een sjaal als masker moeten dragen. De reizigers kregen hiervoor al duidelijke richtlijnen. De Lijn gaat stoffen én chirurgische maskers bestellen voor het eigen personeel en ook bij de MIVB moeten de chauffeurs verplicht een mondmasker dragen.

Die richtlijnen ontbreken voor de taxisector. Moet een taxichauffeur een mondmasker dragen? Moet zijn klant een mondmasker dragen? Mag een taxichauffeur een klant weigeren als die geen mondmasker heeft? Het zijn vragen waar taxichauffeurs mee worstelen. Taxichauffeur Dirk uit Brecht maakt zich grote zorgen. “Ik vrees dat er vanaf volgende week veel mensen gaan zijn zonder een mondmasker, die dan maar uit noodzaak een taxi nemen. Zonder mondmasker mogen ze immers niet op het openbaar vervoer. Ik maak me terecht zorgen om mijn veiligheid. Mag ik klanten zonder een mondmasker weigeren?”

Vals gevoel van veiligheid

Veel taxichauffeurs installeren plexiwanden, maar die bieden volgens de taxichauffeur geen bescherming tegen het virus. “Er zitten spleten in”, zegt Dirk. “Het geeft een vals gevoel van veiligheid. Dus hier moeten ook mondmaskers gedragen worden. Verder vraag ik dat het taxidecreet uitgesteld wordt dat op 1 juli van start moet gaan. Dat is financieel niet meer haalbaar. Er moet een compensatie komen. We zullen één van onze laatste sectoren zijn, samen met de reissector, die weer op volle toren zal draaien.”

De vakbonden delen die mening. “Zowel de passagier als de chauffeur moeten een mondmasker dragen, anders zijn ze niet beschermd”, zegt Yves Toutenel (ACV). “Een taxi is een veel te kleine ruimte. Een plastieken wand is geen oplossingen. Ik hoor dat verzekeringen daar lastig om doen, omdat die wagens niet meer gehomologeerd geraken. Wat dan als er een ongeval gebeurt? Hoe veilig zijn die plexischermen dan voor een passagier?”

Vakbondsman Erik Maes (ABVV) treedt Toutenel bij: “Misschien kunnen de werkgevers of taxibedrijven die mondmaskers zelf verplichten? De Lijn heeft het zelf ook verplicht. Maar goed, het is duidelijk dat er instructies moeten komen.”

Aantal passagiers optrekken

Pierre Steenberghen van de taxifederatie GTL vraagt duidelijkheid van de overheid. Elke sector immers opgeroepen om aanbevelingen te sturen naar de federale overheid. “Dat heb ik gedaan, in twee talen. We vinden het zeer vervelend dat er nog steeds geen duidelijkheid is voor wat betreft de mondmaskers in de taxi’s. Worden ze nu verplicht of komt er een aanbeveling? Het is niet aan ons omdat te beslissen.”

De taxifederatie GTL meent verder dat de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht verlengd moet worden. “Juni, juli en augustus zullen volgens ons kalme maanden zijn”, zegt Steenberghen. “Als het na 30 mei niet verlengd worden, dan gaan er massaal veel ontslagen vallen. Onze sector telt maar liefst 7000 werknemers in België.”

Capaciteit

Niet alleen over mondmaskers is nog veel onduidelijk. GTL vraagt zich af hoeveel mensen er nu precies in de wagens en minibussen mogen reizen. “We hebben geconcludeerd dat in een gewoon voertuig één passagier kan, hoewel die 1,5 meter dan zeer relatief is”, zegt Steenberghen. “We krijgen nu al vragen van taxichauffeurs om dat op te trekken naar twee personen.”

In minibussen is de richtlijn van de taxifederatie dat er twee mensen vervoerd mogen worden. “We krijgen nu vragen van minibus-uitbaters om vier personen in een minibus van negen plaatsen te kunnen vervoeren”, zegt Steenberghen. “Dat is een stap verder natuurlijk. We hebben inderdaad aan de regering gevraagd om het aantal passagiers in taxi’s en minibussen te verhogen, mits ze mondmaskers dragen. En of de scheidingswand invloed heeft op het dragen van mondmaskers.”

Bloedbad dreigt bij VVB

Ook vanuit het VVB-vervoer is er veel frustratie. Ze overwegen maandag naar de Wetstraat in Brussel te trekken om te betogen. “Maar er moet iets gebeuren, want we zitten in de vergeethoek”, zegt Martine van VDV Luchthavenvervoer uit Wommelgem. “Er moeten gepaste steunmaatregelen voor de VVB-sector komen. Er moet voor onze sector gezorgd worden of het is een massaal bloedbad.”

Martine heeft alvast een voorstel. “Ook wij hebben nood aan een dagvergoeding, zoals de horeca. Enkel zo kunnen wij ons hoofd nog boven water houden. Wij hebben andere richtlijnen te volgen dan taxi’s. Als de winkels weer open gaan, gaan de taxi’s weer meer werk hebben. Maar we moeten wachten tot de vliegtuigen weer gaan vliegen. Stel dat de Belgische grens weer open gaat, dan moeten we nog afwachten of de grenzen van de andere landen weer open gaan.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

2 reacties op “Veel vragen taxisector over versoepeling coronamaatregelen”

Katrin Stammen|01.05.20|19:31

Verschuil u niet achter het uitblijven van concrete richtlijnen en verplichtingen van de overheid maar wees als sector solidair door de afstandsregels na te leven en maw verplicht minstens dat alle chauffeurs en passagiers mondmaskers dragen! Zo moeilijk is dat toch niet? Waarom al die excuses zoeken? In een taxi kan je 1,5m afstand niet garanderen dus je moet een mondmasker dragen. Punt.

Gert Delbon|06.05.20|22:17

Waar ik het al van in het begin moeilijk mee heb is, waarom werden wij verplicht om “open” te blijven als een essentieel sector met de wetenschap dat luchthavens, havens, bedrijven, hotels, restaurants, enz… dicht zijn? Hebben ze al wel eens stilgestaan van wat wij ons inkomen moeten hebben?
En nog…reeds van in het begin is “social distance” belangrijk. Moet je mij toch eens uitleggen hoe een passagier die schuin rechts achter zijn chauffeur zit, aan een afstand van 1,5m geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.