Luchthaventaxi's Brussels Airport

‘Met naambordje in de aankomsthal staan mag niet meer’

De luchthaventaxi’s in Zaventem klagen dat ze geen klanten meer mogen ophalen in het luchthavengebouw. We spraken met onder meer Joachim Bogaert van Airtax uit Lokeren en zelfstandig taxichauffeur Sarah. 

“We zijn verplicht om buiten te wachten op onze klanten”, zegt Joachim Bogaert van Airtax. “Het zal voor de klanten niet aangenaam zijn om tegen de stroom van mensen in naar buiten te komen. Er zijn ook geen schermen om de aankomst-uren te controleren. We hebben enkel de vertrekschermen. We kunnen nergens een koffie drinken of iets eten. We zijn verplicht via de P15 binnen te komen. Dat is een betalende parking die niet goedkoop is. De toiletten zijn niet toegankelijk.”

Situatie is heel onpersoonlijk

Ook zelfstandig taxichauffeur Sarah moest even zoeken om te luchthaven binnen te rijden. “De luchthaven van Zaventem is al vrij groot en ingewikkeld. Dat maakt het proces niet makkelijk. Het feit dat we buiten moeten wachten, maakt alles heel onpersoonlijk. Nu moeten wij en de klanten elkaar beginnen zoeken. Vroeger stonden we gewoon met een naambordje in de aankomsthal. Een wereld van verschil. Gelukkig mogen we in de terminal wel naar het toilet.”

Brussels Airport heeft zeker begrip voor het feit dat de taxichauffeurs hun werk moeten doen en klanten moeten ophalen, maar dat hoeft niet in de aankomsthal te gebeuren. Om de sociale afstand zo veel mogelijk te waarborgen in het kader van de heropstart, moet het aantal mensen in de luchthaven beperkt blijven tot wie daar noodzakelijk moet zijn”, klinkt het bij Brussels Airport. Aangezien iemand opwachten ook buiten kan, is dat een veiligere manier dan meer mensen toelaten in de aankomsthal, dus dit voorschrift geldt voor iedereen.

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

1 reactie op “‘Met naambordje in de aankomsthal staan mag niet meer’”

Gert Delbon|17.06.20|12:16

Het is toch weer vreemd dat ze het in Brussel anders doen dan op Schiphol. Daar kan je de mensen gewoon blijven ophalen aan ofwel de gate van de terminal of aan het meeting point in de centrale hall.
Nu, de uitbater van het Hi Brussels cafe en de Java-coffeebar zal het ook niet graag zien gebeuren veronderstel ik. Veel van zijn omzet haalt hij uit het bedienen van (taxi)chauffeurs en mensen die familie of vrienden komen ophalen.
Hopelijk zal deze regelgeving maar van héél korte duur zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.