ITA reisbureau autocars

Autocarbedrijven vragen Europa om duidelijkheid in corona-aanpak

Diverse Belgische autocarondernemers vragen in een persoonlijke videoboodschap aan de Europese Commissie dat er snel een eenvormige Europese aanpak komt van de coronakleurencodes, de quarantainemaatregelen en de testregels. De huidige aanpak is niet leefbaar, vindt de sector.

De video’s maken deel uit van een pr-campagne van de International Road Transport Union (IRU). De organisatie en andere belangenvertegenwoordigers hebben veel kritiek op de ongecoördineerde wijze waarop landen onafhankelijk van elkaar de Europese kaart van coronakleurcodes voorzien.

Jonas Vanhove van ITA Reisbureau en Autocars uit Wetteren eist in zijn filmbijdrage een uniforme Europese aanpak. Hij vraagt om meer duidelijkheid en om een uniformiteit in beslissingen. “Het is moeilijk wanneer elk land op zichzelf de regels kan bedenken en beslissen. Vaak worden er beperkingen in het leven geroepen terwijl de cijfers iets anders toelaten. De Europese Unie zou dit moet dit coördineren en aansturen”, stelt hij.

Nul omzet in toerisme

Vanhove, die sinds negen jaar werkzaam is in het familiebedrijf dat zijn grootvader in 1947 oprichtte, zegt dat het reisbureau van ITA op het moment geen enkele aanvraag binnenkrijgt. “De omzet is hier nul.” Ook is het sterk afwachten wat het winterseizoen brengt als de skireizen weer beginnen. “Maar ik vrees op basis van de aanvragen, tot dusver nul, het ergste”, zegt hij.

De autocar-divisie van het bedrijf heeft vijftien bussen in de garage staan. Hiervan zijn er zes actief in het schoolvervoer, terwijl de rest stilstaat. “Maar we beseffen allemaal dat het schoolvervoer vanaf november alweer tot het dieptepunt zal zakken als er geen buitenschoolse uitstapjes plaatsvinden”, verzucht Jonas. Hij benadrukt dat het schoolvervoer momenteel ook niet rendabel is als er geen andere opdrachten zijn om de chauffeurs bezig te houden.

‘Autocars vergeten door overheid’

Afgezien van de ad hoc reisbeperkingen door de Europese landen, vindt de autocarsector dat zij door de overheid vergeten wordt. “Wij hebben enorm veel inspanningen en investeringen gedaan om veilig reizen in onze autocars mogelijk te maken. Zo hebben we aanpassingen in de software in de luchtcirculaties gedaan waardoor er 100 procent zuivere buitenlucht wordt aangezogen”, aldus Jonas.

De vrees dat de autocarsector in de vergetelheid raakt, was voor de jonge ondernemer op 6 oktober aanleiding om met een groep van 400 professionals uit de brede toerismesector, aangejaagd door de reiskantoren, naar Brussel te trekken om aandacht te vragen voor de toeristische sector. Jonas wil een kans om aan te tonen dat reizen in coronatijden wel veilig kan gebeuren.

Tekst loopt door onder de foto.

ITA save or sink

Touringcars assisteren lijnbussen

TaxiPro berichtte vorige week dat de autocarsector momenteel op 10 procent van haar capaciteit opereert. Het gros van het werk vind plaats voor openbare vervoersbedrijf De Lijn, waarbij autocars sinds 5 oktober lijnbussen ondersteunen op drukke trajecten.

ITA Autocars doet aan deze operatie niet mee. “Voor ons bedrijf was het minder relevant , omdat materiaal eventueel geblokkeerd zou staan voor andere opdrachten wanneer die zich zouden aandienen”, verklaart Jonas Vanhove.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.