Hilde Crevits, minister van Werk (foto: Vlaamse regering)

‘Tijdelijke werklozen moeten geactiveerd worden’

Foto: Vlaamse Regering

Als het aan minister Hilde Crevits ligt, moeten langdurig tijdelijk werklozen zich beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt. In deze groep bevinden zich talloze taxichauffeurs. Het voorstel van de Vlaams minister van Werk komt een kleine week nadat de federale overheid het vereenvoudigde stelsel van tijdelijke werkloosheid heeft verlengd voor werknemers die vanwege de coronacrisis zonder werk zitten.

Een werknemer die tijdelijk werkloos wordt uit overmacht, moest zich in de pre-corona situatie na drie maanden beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt en zich inschrijven bij de VDAB. Door de coronacrisis werd op deze regel een uitzondering gemaakt en hoefden werklozen niet op zoek naar een nieuwe baan of opleiding.

Andere (tijdelijke) job

Crevits wil nu een einde aan deze uitzondering maken. “Tijdelijke werkloosheid mag geen verloren tijd zijn. Integendeel, het is net het ideale moment om opleidingen te volgen of tijdelijk een andere job uit te oefenen en zo de vaardigheden aan te scherpen”, legt zij op haar website uit. Zij vraagt de federale overheid om deze verplichting per 1 april te herinvoeren, waarna een gedeelte van de tijdelijke werklozen naar een andere (tijdelijke) job toegeleid kan worden.

In december 2020 waren 162.000 werknemers in Vlaanderen tijdelijk werkloos. Bijna 60.000 van hen waren dat voor minstens tien dagen. De Vlaamse regering vreest dat veel van die tijdelijk werklozen, die intussen soms al bijna een jaar zonder job zitten, definitief in de inactiviteit zullen verzeilen.

Leegloop

Onder de tijdelijke werklozen bevinden zich ook talloze taxichauffeurs. Het gros van de chauffeurs bij grote taxibedrijven zit al lange tijd werkloos thuis. Cijfers voor Vlaanderen alleen ontbreken, maar het aantal taxichauffeurs in loondienst in België bedroeg begin dit jaar 5.000. Dat is bijna 2.000 minder dan een jaar ervoor.

Ondanks het systeem van tijdelijke werkloosheid zijn er dus veel chauffeurs verloren gegaan voor de taxisector tijdens de coronacrisis. “Blijkbaar zijn er toch bedrijven failliet gegaan of hebben chauffeurs ontslagen”, becommentarieerde taxifederatie GTL de personeelsneergang. Mogelijk zijn er ook chauffeurs vertrokken uit verveling of uit financiële motieven.

Lees ook: Bijna een derde minder taxichauffeurs in loondienst sinds coronacrisis

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.