Elektrisch laden

Beperkt aanbod elektrische voertuigen groot probleem voor taxibedrijven

De milieueisen voor nieuwe elektrische voertuigen blijken momenteel het grootste zorgenkind van veel Vlaamse taxibedrijven. Volgens taxifederatie GTL is er simpelweg een gebrek aan geschikte elektrische voertuigen.

GTL wordt dagelijks opgebeld door leden die geen geschikte minibusjes vinden die aan de hoge Ecoscore-eisen voldoen en vooral genoeg kilometers kunnen rijden om vervoersdiensten aan te bieden. “Men heeft veel moeite om voertuiten te vinden”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “De berekeningswijze op de ecoscore is verzwaard waardoor de taxibedrijven geen voertuigen vinden. De modellen van 2020 die nog voldeden aan de eis die de Vlaamse regering naar voren gezet heeft voor de taxi’s, zijn nu al niet meer beschikbaar. Je vindt de voertuigen gewoon niet meer.”

Steenberghen geeft een concreet voorbeeld. “Op de lijst van het ministerie staat een Vito op diesel met ecoscore 57 er nog op, maar bij Mercedes vind je die niet meer”, zegt Steenberghen. “Nu moet je model 2021 kopen, maar die voldoen niet meer. Mercedes verkoopt wel een elektrische Vito, maar die kost dan 33.000 euro meer. Die kan maar een beperkt aantal kilometers rijden. Onvoldoende om een normale taxidienst mee af te werken en je kan die niet snelladen.”

Niet laden maar vervoeren

Volgens GTL zijn elektrische wagens niet altijd handig voor taxi’s. “Omdat je met shiften zit”, zegt Steenberghen. “Het beroep van taxichauffeur is om personeel te vervoeren en niet om batterijen te laden. Het gevolg is dat je voertuigen in de garage hebt staan. Ik ken een taxibedrijf dat vijf elektrische minibussen heeft waarvan twee in zijn garage staan en drie rijden. Die mensen moeten shiften doen. Dat is niet efficiënt met dergelijke elektrische minibussen. Het voertuig moet snel opgeladen worden op de chauffeur niet werkloos te houden. Het zijn allemaal zaken die nu aan het licht komen.”

Waarom taxi’s eerst?

GTL betreurt dat de taxisector als nichemarkt altijd gepusht wordt om elektrische wagens in te zetten. “Men spreekt altijd over nichemarkten, zoals de taxisector, waar men het eerst moet doen”, zegt Steenberghen. “Maar die tijd is voorbij. De hele maatschappij moet het voorbeeld geven. Als men tegen 2030 de broeikasgasemissies met ten minste 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990, dan moet men niet altijd naar de nichemarkten kijken. Wij zijn het altijd die het eerste moeten doen, terwijl het in onze sector het moeilijkste gaat om dat in te voeren.”

De taxisector is tot op vandaag zwaar getroffen door de coronacrisis.” Na twee verliesjaren zijn de reserves uitgeput en zitten veel bedrijven in de schulden”, zegt Steenberghen. “Net nu moeten deze duurdere, nieuwe voertuigen aankopen, die voor velen helemaal niet geschikt zijn voor het werk dat ze doen. De taxisector is niet de niche die men denkt, waar men het snelst kan overschakelen op elektrisch aangedreven voertuigen.”

Lees ook: Antwerp-Tax schaft twee elektrische taxibusjes aan

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.