Opladen elektrische auto

Gentse taxibedrijven kunnen laadpaal in de buurt aanvragen

Foto: ProMedia (Remco Nieuwenbroek)

De komende vier jaar komen er achthonderd publieke laadpunten bij in Gent. Taxibedrijven in de stad kunnen vanaf december 2021 een aanvraag indienen voor een publieke laadpaal in de buurt. Ook zal de Stad Gent volgend jaar 244 extra semipublieke laadpunten plaatsen.

Deze semipublieke laadpunten zijn voor iedereen toegankelijk, maar bevinden zich niet op openbaar domein. In stedelijke parkeergarages worden er 84 laadpunten gerealiseerd en bij de verschillende sportacommodaties 160. De Stad Gent kijkt ook naar het gebruik van bestaande laadpalen. Wordt een laadpaal veel gebruikt, dan kunnen er in de buurt extra bijkomen.

De deelhubs in de zuurstofwijken (Dampoort, Oud Gentbrugge, Ledeberg, Bloemekenswijk en Muide-Meulestede) krijgen versneld laadpalen om elektrische deelmobiliteit te stimuleren. Elke inwoner van een zuurstofwijk krijgt binnen de 400 meter van zijn of haar woning een deelhub met elektrische deelwagens. Met een prognose- en plankaart zullen daarnaast de toekomstige behoeftes van de inwoners in kaart worden gebracht.

Snellaadpalen gevraagd

Taxiondernemer Orçun Kiliçalp van Beltax in Gent reageert kritisch op de aankondiging. Hij dringt er vooral op aan dat er snellaadpalen komen. “Ik vind dat als ze alle taxi’s in Gent elektrisch willen laten rijden, er aan de standplaats een elektrische snellaadpaal aanwezig moet zijn.” Normale laadpunten zijn volgens hem niet voldoende. “Ik wil geen acht uur wachten tot de batterij vol is. Het moet een snellaadpunt zijn waarbij ik maximaal één uur moet wachten tot de batterij vol is.”

Ook V-Tax, het grootste taxibedrijf van Gent, reageert. “Vanuit V-Tax zetten we sterk in op de elektrificatie van het wagenpark en zijn we dus enthousiast over de uitbreiding van het laad netwerk”, zegt Martijn Steenhaut. “Echter blijft er voor ons onduidelijkheid over de uitbating van deze laadpalen. Door de wildgroei aan tarieven en methodes is er weinig transparantie en zijn de kosten vaak hoog. Voeg daar ook de stijgende energieprijzen bij en de verhoogde investeringskost van elektrische wagens en de kost van een taxirit stijgt sterk. We hopen dus dat er vanuit Stad Gent, maar ook van hogere politieke niveaus, hiermee rekening wordt gehouden in de toekomst.”

Hernieuwbare elektriciteit

Het laadpalenproject van de Stad Gent staat los van het initiatief van de Vlaamse regering, dat zich vooral richt op snelladers langs snelwegen en laadpalen bij bedrijven. Vandaag de dag telt Gent 376 publieke laadpunten op het openbaar domein. Eén laadpaal telt telkens twee laadpunten.

De komende vier jaar komen daar dus nog eens achthonderd publieke laadpunten bij. Deze zullen 100 procent hernieuwbare elektriciteit aanbieden en worden geplaatst door TotalEnergies. Niet iedereen beschikt thuis of op het werk over een private laadpaal. De uitbouw van openbare laadinfrastructuur moet hier een oplossing voor bieden. De Stad Gent hoopt zo de overgang naar elektrische mobiliteit te stimuleren.

Lees ook: Taxisector kritisch op nieuwe chauffeursdienst met studenten

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.