Geld. Foto: iStock / darkojow

Sinds 1 juli moeten handelszaken elektronisch betalen aanbieden

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Sinds 1 juli 2022 mag je niet langer enkel cashbetalingen aanvaarden. Vanaf die datum moet je minstens één andere vorm van betalen dan cash geld voorzien. In de praktijk betekent dat dat je ofwel een vorm van elektronisch betalen moet voorzien, of betaling via overschrijving. Ook voor de taxisector is dit van toepassing.

Je bent dus niet verplicht om te gaan investeren in verschillende elektronische betaalmiddelen om toch maar zeker te zijn dat elke klant elektronisch kan betalen. Het volstaat dat je (minstens) één andere betaalmogelijkheid voorziet dan cash geld. De verplichting zegt alleen dat je als ondernemer minstens één andere betaalmogelijkheid dan cash geld moet aanbieden aan de klant.

Payconiq By Bancontact

Dat kan dus een vorm van elektronische betaling zijn, maar dat hoeft dus niet. Als je als ondernemer bijvoorbeeld overschrijvingen aanvaardt, zal je dus ook voldaan hebben aan de verplichting. Bied jij bijvoorbeeld enkel Payconiq By Bancontact aan als betaalmogelijkheid naast cash geld, dan heb je dus aan de verplichting voldaan. Ook al zal niet elke klant Payconiq By Bancontact op de smartphone hebben staan, en zullen sommige klanten dus nog steeds enkel in cash kunnen betalen.

Kleine bedragen

Het blijft ook toegelaten om betalingen via de bankkaart pas toe te laten vanaf bijvoorbeeld 10 of 20 euro, zolang je dan maar een andere betaalmogelijkheid dan cash geld (zoals bijvoorbeeld Payconiq by Bancontact) voorziet voor alle bedragen die daaronder vallen. De wet voorziet ook een sanctie in de vorm van een (strafrechtelijk!) geldboete van minimaal 208 euro (en in theorie maximaal 80.000 euro).

Normale service

Antwerp Tax plaatste in 2006 al betaalterminals in de wagens. “Ondertussen werden die reeds 3 keer vernieuwd”, zegt Koen Van Oorschot van Antwerp Tax. “In onze wagens kan je dus reeds lang betalen met alle mogelijke kredietkaarten, bankcontact, eigen klantenkaarten en prepaidkaarten. Niets nieuws onder de zon dus. Het is een normale service die ieder modern taxibedrijf reeds lang heeft ingevoerd. De achterblijvers hebben dit waarschijnlijk uitgesteld om de kosten op de verwerking te vermijden.”

Controle

De Gentse taxichauffeur Joeri Cools pleitte hier al 8 jaar voor. “Het is onbegrijpbaar dat in België als laatste land in Europa nu pas een regelgeving in de maak is. Dagelijks worden op de Gentse taxistandplaatsen klanten geweigerd omdat ze met bankcontact of creditcard willen betalen. Vaak gebruiken taxichauffeurs dit excuus bij korte ritten. Wanneer een klant naar Brussel moet heeft iedereen plots wel een terminal. Een verplichting zorgt wel degelijk voor een oplossing,  maar dan dient er ook controle op te komen, bijvoorbeeld een bewijs doorsturen naar dienst mobiliteit dat kan aantonen dat het taxivoertuig wel degelijk gebruik maakt van een extra betaalmogelijkheid voor kaarten.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.