Brussels South Charleroi Airport

Luchthaven Charleroi donderdag weer open

Brussels South Charleroi Airport

De luchthaven zal donderdag weer open zijn na twee dagen staken van het veiligheidspersoneel. Er is een akkoord tussen vakbonden en directie bereikt. Vandaag (woensdag) blijft de luchthaven wel nog dicht. Staatssecretaris De Bleeker is tevreden. 

De vakbondsvertegenwoordigers zijn samen met de luchthaven tot een voorakkoord gekomen. Dat hebben de vakbonden CGSLB, CSC en FGTB in een persbericht gemeld. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws. In het voorakkoord staat dat er voorlopig geen tweede beveiligingsbedrijf komt. Dat zou er pas komen in 2025, als het reizigersaantal blijft groeien. Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft intussen beslist om alle reizigers die vandaag en gisteren niet konden vertrekken, te vergoeden. De luchtvaartmaatschappij was daar niet toe verplicht omdat et een staking van het veiligheidspersoneel was. Reizigers zullen nu toch kosteloos kunnen omboeken.

Vakbonden en directie van de luchthaven in Charleroi hebben een akkoord bereikt. Daarmee komt er een einde aan de meerdaagse staking. Dat is volgens staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker geen dag te laat. Gestrande passagiers werden totaal aan hun lot overgelaten, waardoor de situatie volledig ontspoorde en uitmondde in totale chaos, vindt ze. De Bleeker zegt dat zo’n situatie uiteraard niet voor herhaling vatbaar is. Ze eist dat luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en veiligheidsfirma’s hun verantwoordelijkheid sneller en beter moeten nemen. Dat begint volgens De Bleeker bij meer en beter informeren. De staatssecretaris vraagt de luchthaven van Charleroi daarom om op hun website een pagina te plaatsen met antwoorden op de belangrijkste vragen bij stakingen of andere vakbondsacties.

Europese passagiersrechtenverordening

De rechten van passagiers worden in Europa geregeld door de Europese passagiersrechtenverordening. Die bepaalt dat wanneer vluchten geannuleerd worden door de luchtvaartmaatschappij, de passagiers niet alleen recht hebben op een terugbetaling of een alternatieve vlucht maar ook op een schadevergoeding. Als de luchtvaarmaatschappij echter kan aantonen dat het om een situatie van overmacht gaat, moet de schadevergoeding niet betaald worden. Dit is daarentegen een bijzondere situatie. “De vluchten gisteren werden namelijk niet door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd”, zegt De Bleeker. “Het werd passagiers gewoon onmogelijk gemaakt om tot bij hun gate te geraken doordat het veiligheidspersoneel aan het staken was. Zolang de vlucht niet geannuleerd is, kan er ook geen terugbetaling of alternatieve vlucht gevraagd worden aan de luchtvaarmaatschappij op basis van die Europese verordening. En er kan evenmin een schadevergoeding geëist worden van de luchthaven aangezien de betrokken verordening niet op de luchthaven van toepassing is.”

Aantal maatschappijen 

Vandaag zijn er wel een aantal maatschappijen die hun vluchten effectief annuleerden. Voor die vluchten zal dus wel een terugbetaling of alternatieve vlucht worden aangeboden maar geen schadevergoeding. De annulering is immers niet te wijten aan de luchtvaartmaatschappij en is dus geen overmacht. Staatssecretaris De Bleeker betreurt dat er door de specifieke situatie heel wat reizigers zijn die naast zowel een terugbetaling of alternatieve vlucht als een schadevergoeding te grijpen. De Bleeker roept de luchthaven van Charleroi op om alsnog te zoeken naar compensaties voor hun passagiers. Ze wijst daarvoor naar het voorbeeld van de luchthaven van Schiphol. Die luchthaven werkt een compensatieregeling uit voor passagiers die getroffen werden door gelijkaardige omstandigheden.

Toepassingsgebied 

Luchthavens zijn daar vandaag niet toe verplicht, omdat ze buiten het toepassingsgebied van de Europese passagiersrechtenverordening vallen. Als het van De Bleeker afhangt, moet dit in de toekomst veranderen en moet dat toepassingsgebied verbreed worden naar meerdere actoren in en rond de luchthaven. De staatssecretaris gaat dat bepleiten in Europa. Hierdoor zou men luchthavens en andere bedrijven kunnen verplichten passagiers te vergoeden wanneer die door hun toedoen of onder hun verantwoordelijkheid hun vlucht missen.

Vraagtekens

De Bleeker heeft ook vraagtekens bij de manier waarop Security Masters zich heeft opgesteld tijdens deze staking. De directie van het bedrijf liet in de pers weten zich gesteund te voelen door de acties van haar medewerkers tegen de komst van een tweede veiligheidsspeler, maar betreurde desondanks de acties en het feit dat passagiers hier het slachtoffer van werden. “Indien Security Masters de staking doelbewust zou hebben aangemoedigd, omdat dit hen goed uitkwam in de onderhandelingen met de luchthavendirectie, en dit vervolgens buitenproportionele schade zou hebben toegebracht aan de passagiersbelangen, kan er mogelijks geargumenteerd worden dat zij aansprakelijk zijn voor de geleden schade op grond van het gemeen recht”, zegt De Bleeker. “Passagiers zouden met andere woorden hiervoor naar de burgerlijke rechter kunnen trekken om een schadevergoeding te vragen van Security Masters. Dit moet evenwel nader onderzocht worden.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.