Hype

Franse Hype wil 50 waterstoftaxi’s inzetten in Brussel 

Hype, dat sinds 2015 taxivoertuigen levert in Parijs die aangedreven worden op waterstof, wil volgend jaar graag actief worden in Brussel. Het bedrijf wil er graag 50 waterstoftaxi’s inzetten. Het nieuwe taxidecreet dat in Brussel nu van kracht is, maakt veel mogelijk.

Tegen 2024 wil Hype naar 15 nieuwe hoofdsteden, steden en regio’s wereldwijd trekken. Een van de hoofdsteden waar ze voet aan de grond wil krijgen is Brussel. Die plannen worden nu vrij concreet. “Bij ons zal het meer dan een test worden dan bij het proefproject van taxi Verts”, zegt Mathieu Gardies, oprichter en voorzitter van Hype. “Door gebruik te maken van onze ervaring willen we met Hype op korte termijn 50 waterstoftaxi’s inzetten in Brussel. We gaan daarvoor met lokale partners samenwerken. We zien een groot potentieel, onder meer voor taxivoertuigen die aangepast zijn aan mensen met een handicap.”

Duidelijk kader

Volgens Hype valt of staat alles met een duidelijk gereglementeerd kader. Dat is er nu in Brussel.  “Daarom willen we graag investeren”, zegt Gardies. “We gaan ook investeren in waterstofstations, waar er in Brussel nood aan is. Er zijn er te weinig. We moeten dat in een heldere gereglementeerde context kunnen lanceren. In Frankrijk is dat gelukt omdat we dat in een duidelijke gereglementeerde context hebben kunnen doen.” Hype ziet ook mogelijkheden in Antwerpen en op de luchthaven van Luik. “België biedt een groot potentieel voor waterstoftaxi’s. Veel meer dan bijvoorbeeld Nederland, waar we vooral potentieel zien voor elektrische taxi’s.” Op korte termijn heeft het taxibedrijf nog andere plannen in Spanje, Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk.

Positief effect

Volgens Gardies heeft rijden op waterstof een positief effect. “De wagens vervuilen niet”, zegt Gardies. “We moeten snel gaan met de invoering, zeker in het belang van de gezondheid van de mensen. Voor de chauffeur is het echt aangenaam dat ze in een milieuvriendelijke wagen rond rijden. Waterstof biedt financieel voordelen gezien de energiecrisis die momenteel woedt. De wagen rijdt aangenaam en de chauffeur is minder vermoeiend.Het belangrijkste is om de bestuurder de middelen te geven om te kiezen.”

Mathieu GARDIES, Fondateur et Président de Hype
Mathieu GARDIES, oprichter en voorzitter van Hype

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.