Typemachine en computer

Behoefte aan digitalisering in Vlaamse taximarkt neemt toe

Sinds de introductie van de Digitale Rittenstaat Vlaanderen is onder Vlaamse taxiondernemers een groeiende behoefte aan automatisering en digitalisering. Die ontwikkeling wordt gezien door Neone België, het zusterbedrijf van Neone Nederland.

Rob en Meta Doodkorte vormen samen de directie van Neone. “Onze Digitale Rittenstaat – Mobitab-software op een tablet met een Ondernemersportaal – voldoet blijkbaar aan een behoefte, gezien het aantal aanvragen en orders dat wij de afgelopen maanden hebben ontvangen. Niet alleen van kleinere bedrijven met enkele voertuigen, maar ook van diverse grotere bedrijven.”

Deze toenemende vraag is volgens het bedrijf eigenlijk wel logisch, omdat de Vlaamse taximarkt aan de vooravond van verandering staat. Niet in de laatste plaats vanwege de binnenkort verplichte data-uitwisseling met databank Chiron van de Vlaamse overheid. Maar daarnaast ziet Neone België ook dat diverse ondernemers deze veranderingen aangrijpen om hun bedrijfsprocessen nog eens kritisch onder de loep nemen en te automatiseren. Hiervoor heeft Neone, naast de Digitale Rittenstaat, ook haar softwarepakket Tamis Start en grote broer Tamis beschikbaar gesteld voor Vlaamse ondernemers. De koppeling met Chiron maakt hier overigens, net als bij de Digitale Rittenstaat, standaard deel van uit.

Veel aanvragen

“De belangstelling voor Tamis Start en Tamis heeft ons eerlijk gezegd wel een beetje verrast. Via onze website hebben wij veel aanvragen ontvangen. Inmiddels heeft zich dat ook vertaald in een mooi aantal opdrachten voor beide softwarepakketten, waaronder enkele zeer specifieke. Tamis behoort in Nederland tot de top drie van softwaresystemen, waarmee jaarlijks miljoenen ritopdrachten en vele contracten worden uitgevoerd”, aldus Doodkorte.

Na een periode waarin een afwachtende houding bij taxibedrijven en personenvervoerders gesignaleerd werd, neemt de laatste weken de belangstelling voor Mobitab aanmerkelijk toe. Ondernemers realiseren zich volgens Neone dat zij, ondanks alle (financiële) beperkingen door corona, toch moeten gaan bewegen. Een trend die wordt waargenomen is dat veel standplaatstaxi’s ‘switchen’ naar straattaxi. Om dit goed te kunnen doen wordt er volop de overstap gemaakt naar Mobitab, vaak uitgebreid met ‘pinnen’ in de taxi.

Feedback van klanten

Omdat de apparatuur in een operationele lease wordt verstrekt, zijn de investeringskosten extreem laag en zijn de maandelijkse kosten beperkt tot 1,15 euro per dag. Bijkomend voordeel is dat de vervoerder steeds om de twee jaar een nieuwe tablet ontvangt, bij contractverlenging. “Dit is een groot verschil met sommige andere aanbieders, waarbij – al dan niet in een financiering – geen nieuwe apparatuur wordt aangeboden.”

Neone ziet verder dat er onder klanten een grote bereidheid is om tot optimale oplossingen te komen. “Onze gebruikers leveren veel, gevraagde en ongevraagde, feedback waardoor wij optimaal aan productverbetering kunnen werken. Daar zijn we dankbaar voor, want onze ambitie om ook in België te komen tot de positie van een toonaangevende leverancier, kunnen we niet alleen waarmaken. Omgekeerd ontvangen wij ook waardering voor de specifieke functionaliteit die wij voor Vlaanderen hebben ontwikkeld, want ook wij moeten fors investeren en het zou raar zijn om te zeggen dat de coronacrisis ons niet raakt.”

Goede afspraken

“We realiseren ons daarom heel goed dat stilstand achteruitgaan is, en nietsdoen geen optie, maar dat het soms lastig schipperen is in een markt die onder druk staat. Investeer ik nu, omdat het moet? Of stel ik dingen uit tot het eigenlijk niet meer kan? Wij beseffen dat dit lastige afwegingen zijn, en proberen met onze producten, diensten en kennis en ervaring samen met gebruikers tot goede afspraken te komen. Wel de wetgeving volgen, maar niet iets ontwikkelen dat in beton gegoten is, dus zo flexibel mogelijk bouwen en aanpassen waar nodig”, aldus Rob en Meta Doodkorte.

In dat verband wordt het dan ook als prettig ervaren dat “Varoco, een gekende speler in de Vlaamse taximarkt, inmiddels de weg naar ons gevonden heeft omdat onze oplossingen een aanvulling zijn op hun diensten. Daarentegen schakelen wij, waar gewenst, Varoco in als inbouwwerkplaats van onze systemen. Op dit moment worden koppelingen met de M1 en F4 taximeter gebouwd en toegevoegd aan Mobitab, specifiek voor de standplaatstaxi’s. Op deze manier versterken beide bedrijven elkaar”.

De koppeling met de Chiron-database is recent ontwikkeld en succesvol getest en zal de komende periode worden toegevoegd aan het Ondernemersportaal en aan de Tamis Software. Alle aangesloten bedrijven zullen daarmee voor 1 november 2020 kunnen voldoen aan de dataverplichting van de Vlaamse overheid. Van belang is natuurlijk wel dat de ondernemers tijdig hun unieke bedrijfscodes aanvragen bij Chiron, benadrukt Neone.

Auteur: Redactie TaxiPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.