V-packs

Meer pakjeswerk voor taxi’s door overbelasting Bpost

Taxibedrijven vervoeren steeds meer pakketjes. Ze helpen hiermee Bpost uit de brand, dat afgelopen week aangaf de volumestijging van de pakjes niet bij te kunnen benen.

“Ik heb twee keer zo veel pakketjes te vervoeren als gebruikelijk”, vertelt de Gentse taxichauffeur Joeri Cools. “Klanten die normaal met DHL of Bpost werken, kiezen nu voor mij. Dat komt doordat de standaard pakjesbezorgers overbelast zijn.” Hij benadrukt dat het toegenomen volume niet toereikend is om de sterke terugval in taxiactiviteiten te compenseren.

Vorige week had pakjesbezorger Bpost aangegeven dat het de toename in pakjesaantallen niet kan bijbenen en levering daardoor niet altijd kan garanderen. Doordat winkels gesloten zijn, bestellen mensen nu massaal online.

Vooral detailhandel

Online bestellingen zijn goed voor taxibedrijven die zich richten op pakjesvervoer. Het Gentse V-tax, dat eerder dit jaar een pakjesdivisie opstartte onder de naam V-Packs, doet goede zaken met haar koeriersdienst. “Veel van onze klanten in de stad, vooral de detailhandel, doen een beroep op ons om hun pakketjes toch nog bezorgd te krijgen bij de klant ondanks de sluiting van de winkel”, vertelt Niels Van De Casteele, verantwoordelijke bij V-Packs.

Reclame voor pakjesvervoer

Ook bij V-Packs is het pakjes volume de laatste tijd sterk gestegen. “We doen rond de 200 pakjes per dag”, vertelt Van De Casteele, die zegt dat de bestellingen voor de komende weken er ook goed uitzien. “Rond de feestdagen verwachten we tot 500 pakjes op een dag”, zegt hij.

Ook Luc Heyvaert uit Londerzeel, van huis uit luchthavenvervoerder, zoekt zijn heil in het pakjes- en documentenvervoer. “Ik maak naar bedrijven toe meer reclame voor pakjesvervoer en vervoer van documenten. Met personenvervoer moet je toch niet aankomen. Er is geen werk.”

Lees ook: Pakjesdienst V-tax heeft steeds meer werk

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

2 reacties op “Meer pakjeswerk voor taxi’s door overbelasting Bpost”

Gert Delbon|02.12.20|11:42

Blijkbaar mag er tegenwoordig veel meer dan vroeger want pakjesdiensten (koerier) vallen onder een heel andere regelgeving dan taxi of VVB.
Zo mag het voertuig voor taxi en/of VVB feitelijk niet gebruikt worden voor pakjesvervoer en moet er ook 21% btw aangerekend worden ipv van de reguliere 6%.
Indien de bedrijven wel een onderscheid maken in statuten en voertuig modellen/uitrusting kan het wel natuurlijk.

Loose Bart|03.12.20|09:06

Maar voor de ene mag er altijd meer dan voor de andere? Waarom wordt er NU met corona geen aanpassingsbeleid gedaan om VVB en Taxi met een nuttig laadvermogen (en daar zijn er heeel veel van, zelfs een break, minibusje, enz…) van meer dan 500 kg toch pakjesdienst te doen zonder vervoersvergunning met u in opdracht rijdt voor een koerierdienst zodat dit niet als oneerlijke concurrentie kan gedaan worden. TAXIPRO jullie zouden beter hiervan correcte info verschaffen.
Mvg
Airportservice Bart

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.