Elektrisch laden

Marktaandeel elektrische wagens in België bedraagt 1,6%

In 2019 werden 15.383 meer elektrische wagens ingeschreven dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

In 2019 kenden de inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens ruim meer dan een verdubbeling (8.892 inschrijvingen tegenover 3.763 in 2018), maar dit blijft toch een zeer relatieve vertegenwoordiging met slechts 1,6 procent van de markt. De inschrijvingen van hybride wagens (benzine of diesel + elektrisch) stegen dit jaar sterk (+41,4 procent) en vertegenwoordigden in 2019 6,3 procent van de markt van nieuwe wagens met 35.010 voertuigen. In 2019 werden in totaal 43.905 personenauto’s tot het verkeer toegelaten die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit rijden (7,9 procent van het totaal), wat 15.383 auto’s meer is dan het jaar daarvoor.

‘Dringend tandje bijsteken’

De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) reageert op deze cijfers. “Om een echte doorbraak te forceren, zijn er dringend meer doortastende maatregelen nodig,” zegt Danny Van Assche gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “Als de beleidsmakers het echt menen met de transitie, moeten ze dringend een tandje bijsteken. Met momenteel nog maar 3.655 publieke laadpalen in Vlaanderen en nog heel veel onduidelijkheid van de exacte kostprijs van elektrisch rijden – in vergelijking met rijden op fossiele brandstof – kan niemand verrast zijn over het nog altijd heel minimale aandeel van elektrische personenauto’s op onze wegen.”

In haar vorig jaar gelanceerde visienota daarover hamerde UNIZO al op het belang van een versnelde uitrol van voldoende laadpalen. “Zo willen we dat er op snelwegen minstens om de 40 kilometer snellaadpalen staan”, zegt Van Assche. “In de nieuwe verkavelingen willen we verplicht een minimum aantal laadpalen opgelegd zien, afhankelijk van het aantal loten. Verder bepleiten we begeleidings- en subsidiemaatregelen om potentiële privé-investeerders in laadinfrastructuur aan kantoorgebouwen, shoppingcentra, recreatiebedrijven, hotels en tankstations over de streep te trekken.”

Taxibedrijven

Veel ondernemers nemen de overstap naar elektrische wagens wel degelijk ernstig in overweging”, benadrukt Van Assche. “Maar de nog te grote onduidelijkheid en het gebrek aan voldoende laadinfrastructuur houden hen tegen. Dat geldt trouwens ook voor taxibedrijven en andere professionele vervoerders, voor wie een voldoende dicht laadnetwerk essentieel is. Hoog tijd dat de bevoegde beleidsmakers een tandje bijsteken.”

Lees ook: https://www.taxipro.be/innovatie/2020/02/17/hasselt-wil-in-gesprek-met-taxisector-over-snellaadpalen/

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.