Taxi Gent

GTL vraagt financiële steun overheid voor taxibedrijven

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

De taxifederatie GTL wil dat de overheid de taxisector met financiële maatregelen ondersteunt tijdens de coronacrisis. Gedacht wordt aan toegang tot de hinderpremie voor de ondernemingen zonder activiteiten. Maar ook de taxibedrijven die nog wel actief zijn, gaan het zonder hulp niet redden.

De taxisector verwacht krachtdadige steunmaatregelen van de overheid. “De taxisector kampt met een dubbel probleem”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “Aangezien de taxiondernemingen van de overheid moeten blijven functioneren, hebben ze geen recht op een hinderpremie. Voor die bedrijven die wel nog ritten uitvoeren, is de activiteit te laag om rendabel te zijn. We willen dat de overheid een regionale hinderpremie toekent aan de taxiondernemingen die de facto geen activiteiten meer hebben.”

Daarmee is het wensenlijstje nog niet compleet. “We vragen ook financiële en materiële steunmaatregelen voor de taxiondernemingen die ingezet worden voor het vervoer van werknemers die actief zijn in de ‘essentiële’ sectoren. Ik hoop dat de federale en regionale overheden zullen inzien dat zonder specifieke steun aan de sector vandaag, er tegen de volgende pandemie geen taxi’s meer zullen zijn om dokters en verplegers te vervoeren.”

Groot probleem

Van de taxi’s in de steden, de vele luchthavenvervoerders en personenvervoerdiensten in opdracht van bedrijven: voor de meerderheid van deze ondernemingen betekent de coronapandemie een volledige stopzetting van hun activiteiten. “De taxiondernemingen die wel nog actief zijn, worden in moeilijke werkomstandigheden en met verlies ingezet voor het vervoer van ziekenhuispersoneel, havenpersoneel, chauffeurs van het openbaar vervoer en terugkerende reizigers uit risicogebieden”, zegt Steenberghen.

Op hen wordt gerekend voor essentiële vervoerdiensten, zoals het personeel van ziekenhuizen en openbare vervoersmaatschappijen van en naar huis brengen. Bovendien worden terugkerende reizigers aangemaand om met een taxi naar huis te rijden om hun familie niet in gevaar te brengen. Deze maatschappelijk relevante activiteiten zijn echter te beperkt om de betrokken taxiondernemingen uit de rode cijfers te houden. Bovendien riskeren hun chauffeurs hun gezondheid en krijgen ze moeilijk toegang tot basisbenodigdheden zoals ontsmettingsgel, handschoenen en maskers.”

Omzet met 95% gedaald

Steenberghen benadrukt dat het water staat de sector aan de lippen. “De activiteiten van de meeste taxiondernemingen zijn zo goed als stilgevallen. De omzet is in de afgelopen twee weken gemiddeld met 95 procent gedaald. Dat is het gevolg van de verplichte stopzetting van economische activiteiten die de meeste ritten genereren, zoals horeca, evenementen, reizen, enzovoort. De economische werkloosheid helpt, maar de kleine zelfstandigen hebben er geen boodschap aan en er zijn te veel vaste kosten om niet in het rood te gaan.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.