Luchthavenvervoer

Afslanking Brussels Airlines treft luchthaventaxi’s

Beeld Brussels Airlines: vliegtuigen worden ingepakt / foto komt uit beelddatabank van Brussels Airlines

Het luchthavenvervoer reageert bedroefd op de plannen van Brussels Airlines om duizend jobs te schrappen. Het aantal vliegtuigen en bestemmingen wordt ook verminderd. 

Sinds de tijdelijke stopzetting van al haar vluchten op 21 maart verliest Brussels Airlines een miljoen euro per dag door inkomstenverlies en door onvermijdelijke doorlopende kosten zoals de huur- en onderhoudskosten van vliegtuigen. Dat heeft nu gevolgen. De vloot wordt verminderd van 54 naar 38 vliegtuigen (-30 procent). Het aantal jobs wordt verminderd met 25 procent, namelijk van 4.000 naar 3.000. Samen met de sociale partners zal het aantal gedwongen ontslagen tot een minimum worden beperkt.

Vanuit het luchthavenvervoer komen droevige reacties. Luchthavenvervoer Frits uit Knokke heeft begrip voor de maatregel. “Ik begrijp Brussels Airlines. Ze kunnen geen volk houden als er geen vluchten meer zijn. Voor ons is het een drama. De luchthaven van Zaventem is belangrijk voor mij. Het is van 18 maart geleden dat ik nog een klant heb gehad. Dit is niet echt hoopgevend voor de toekomst. Ik wacht nog een maand of twee af. Als de situatie zich niet hersteld, dan stop ik misschien.”

Luchthaventaxi’s in de kou

Contstant Driessen van DS Personenvervoer Kempen spreekt van een drama. “Dit is weinig hoopgevend. Ik lig al stil van 7 maart. Dit gaat zeker duren tot september. Ik moet ondertussen mijn spaargeld in het bedrijf steken. Ik heb in die drie maanden nog geen premie gezien. We worden niet geholpen en we worden niet gerespecteerd. Onze brieven aan het ministerie blijven onbeantwoord. Er worden over ons niet gesproken. In het Antwerpse alleen al zijn we toch met 3.000 vervoerders.”

De directie van Brussels Airlines stelde dinsdag haar toekomstplan voor aan de sociale partners. Met dat plan wil de Belgische luchtvaartmaatschappij de huidige crisis, die de financiën van Brussels Airlines zwaar heeft getroffen, doorstaan. Tegelijkertijd richt de maatschappij zich op structurele winstgevendheid om een solide groei mogelijk te maken. De maatschappij moet daarom haar kosten verlagen en de efficiëntie en productiviteit verhogen.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.