Hasselt

Kritiek op voorstel om taxi’s in realtime te monitoren

Het ontwerpdecreet van de Vlaamse overheid dat gedetailleerde gegevens van iedere taxirit wil verzamelen om de taxisector beter te kunnen controleren, botst op gemengde reacties. TaxiPro sprak met taxifederatie GTL, Antwerp-Tax en zelfstandig taxichauffeur Joeri Cools.

Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL vindt dat er veel informatie wordt doorgestuurd. “De vraag is eigenlijk of het niet te veel is wat ze vragen”, zegt Steenberghen. “Is het echt nodig om alles realtime door te sturen? Het kan immers ook in de wagen gecontroleerd worden. En wat gaan ze allemaal met die informatie doen? Hoe dan ook, we zullen nog eens goed onderzoeken wat ze vragen.”

Witte kassa van de horeca

Koen Van Oorschot van Antwerp-Tax en eveneens voorzitter van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) vindt het nieuwe ontwerpdecreet dan weer geen probleem. “We moeten wel weten in welk formaat en wanneer en hoe we het moeten doorsturen. We vinden het belangrijk dat de overheid de regels van de privacy respecteert. Voor de oneerlijke spelers in de taxiwereld zal het natuurlijk een groot probleem zijn om de gegevens door te sturen.”

Zelfstandig taxichauffeur Joeri Cools uit Gent stelt zich vragen. “Je kan dit vergelijken met de witte kassa van de horeca. Elke verkoop wil de overheid zien passeren. De overheid beseft dat er veel ritten gebeuren in het zwart en wil dat dus tegen gaan. Het is een goede poging, maar er wordt niet altijd goed nagedacht over de resultaten.”

Meisjes van plezier

Cools vreest dat meer en meer taxiritten gaan gebeuren met niet-vergunde voertuigen. “Het probleem gaat gewoon verschoven worden. Er zullen veel taxi’s online zogezegd een vervoerbedrijf zijn, die in realiteit geen vergunning zullen hebben of niet in regel zullen zijn met hun verzekering. Als ze taxi’s zo hard aanpakken, dan moet dat ook gebeuren voor koerierdiensten.”

En wat gebeurt er met taxichauffeurs die hun voertuig ook voor privégebruik gebruiken? “Als je je taxilicht eraf haalt, mag je er privéritten mee maken met je gezin. Dat geldt ook voor het woon-werkverkeer. Ik vind niet dat de overheid iets te maken heeft met het privé-leven. Dus ik wil niet dat het systeem de klok rond alles registreert. Er zijn taxichauffeurs die tijdens hun nachten “de meisjes” bezoeken, als ze pauze hebben. Wat de taxichauffeurs tijdens hun privétijd doen, daar heeft de overheid geen zaken mee.”

Transparanter maken

De Vlaamse regering wil de taxisector transparanter maken. De taxichauffeurs moeten in de toekomst bepaalde gegevens van iedere uitgevoerde rit doorgeven. Dat gaat bijvoorbeeld over de tijdstip en de plaats van vertrek en aankomst, de eindprijs en de ­afstand van de uitgevoerde rit. Op het ­moment van de reservatie en bij de start en het einde van de rit, moeten taxichauffeurs deze informatie in realtime doorgeven aan de gemeente waar ze een vergunning voor bezoldigd vervoer hebben. Die informatie belandt dan in een databank.

Lees ook:

Vlaanderen wil elke taxirit volgen

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

2 reacties op “Kritiek op voorstel om taxi’s in realtime te monitoren”

Gert Delbon|15.07.20|23:37

Nooit geweten dat je in België je taxivoertuig of VVB-voertuig als privé-wagen mag gebruiken.

Gert Delbon|15.07.20|23:51

Zeker geen probleem met controle, graag zelfs maar of dit real-on-time moet gebeuren heb ik toch mijn bedenkingen. Controle moet er ook na realtime monitoring zijn anders heeft het weinig nut.
Bedrijfjes die slechts 20 facturen per jaar uitschrijven maar bvb wel 150000km per jaar op de teller hebben…dat lijkt me ook zó ongeloofwaardig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.