Taxi Willy

Corona en afwijzing bestuurderspas houden taxibedrijf aan de kant

Foto aangeleverd door Taxi Willy

Door de afwijzing van een bestuurderspas en de desastreuze gevolgen van de coronacrisis staan de voertuigen van Taxi Willy uit Evergem al sinds maart stil. En veel zicht op verbetering is er volgens eigenaar Willy Dossche niet.

De coronacrisis heeft een enorme impact op de taxisector in Gent, vertelt Dossche (59), die in Evergem, nabij Gent, een taxibedrijf met vier auto’s runt. Na de corona-uitbraak en de lockdown heeft de ondernemer zijn vier chauffeurs op tijdelijke werkloosheid gezet en drie van de vier auto’s uit de verzekering gehaald om zo zijn kosten te drukken.

Volgens hem loont het op dit moment niet om terug op te starten. “Om een werknemer te kunnen betalen, moet je minstens 250 euro op een dag verdienen. Op het moment kom ik maar aan 75 euro.”

Bestuurderspas afgewezen

De ondernemer-taxichauffeur zit inmiddels zelf ook werkloos thuis. Hij zou het werk wel op zijn eentje willen voortzetten, maar dat mag niet. “Mijn bestuurderspas is geweigerd en dus mag ik per juli geen taxi rijden”, verklaart hij. De West-Vlaming kreeg volgens eigen zeggen geen bestuurderspas wegens een strafrechtelijke veroordeling in het verleden. “Het is eigenlijk van de gekke. Ik ben al bijna veertig jaar taxichauffeur en heb een lopende taxivergunning tot 2023.”

Hij wil het er dan ook niet bij laten zitten en weigert zijn taxibedrijf uit het handelsregister uit te schrijven. “Ik ben momenteel met een advocaat aan het kijken of wij de afwijzing van de bestuurderspas kunnen aanvechten. Ik ben heel mijn leven taxichauffeur geweest.”

Concurrentie toegenomen door taxidecreet

De bestuurderspas is voor Dossche één van de vele negatieve gevolgen van het taxidecreet dat sinds dit jaar van kracht is. “De liberalisering van de taximarkt heeft ook tot gevolg gehad dat er veel meer straattaxi’s van buiten naar Gent zijn gekomen en de concurrentie moordend is. Tel hierbij de coronacrisis op en ik voorspel dat de taxisector een zwarte periode ingaat”, besluit hij.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.