Daklicht. Foto: ProMedia

Wagenpark luchthavenvervoerder krimpt fors door coronacrisis

Daklicht. Foto: ProMedia

Het wagenpark van het Gentse taxibedrijf Huur een Stuur en zusteronderneming V-taks is door de coronacrisis een flink stuk kleiner geworden. Van de 250 taxi’s van de groep van voor de crisis zijn er momenteel zo’n 150 over.

Dat vertelt Koen Van Cauwenberge, directeur van de Gentse groep, aan TaxiPro. De grootste klappen zijn gevallen bij Huur een Stuur dat zich toelegt op het luchthavenvervoer van zakelijke klanten en vakantiegangers. Deze laatste activiteiten zijn ondergebracht onder de bedrijfsnaam Billo.

Door het coronacrisis en het ineenstorten van de internationale luchtvaart is de activiteit afgenomen met negentig procent. “Vorig jaar deden we op een dag als vandaag 357 ritten, nu waren dat er veertig”, vertelt Van Cauwenberge. In de zomer, als het luchthavenvervoer door internationale vakantiegangers piekt, was deze terugval vergelijkbaar. “Normaal doen we zo’n 700 tot 800 ritten per dag in de zomer, nu waren dat er tachtig”, vertelt de ondernemer.

Door de crisis in het luchthavenvervoer heeft de groep haar wagenpark dus behoorlijk ingeperkt. Van Cauwenberge benadrukt dat een gedeelte van de afslanking bestaat uit verouderde auto’s die aan vervanging toe waren. “Door de coronacrisis en de impact op het taxiwerk zijn deze vervangingen geannuleerd.”

Minder onderaannemers

Aanvullend op de natuurlijke afvloeiing zijn er ook zo’n vijftig auto’s van de hand gedaan wegens teruglopende business. Van Cauwenberge heeft er weinig vertrouwen in dat de situatie verbetert op korte termijn. “We hoopten in juli en augustus ook op een verbetering, maar door de tweede golf van coronabesmettingen is het weer helemaal ingezakt. Mensen nemen niet meer het vliegtuig.”

Door de crisis in het luchthavenvervoer staat niet alleen het wagenpark van Huur een Stuur onder druk, ook de onderaannemers ondergaan zware tijden door gebrek aan werk. Van Cauwenberge vertelt dat er van de 200 chauffeurs in het precorona-tijdperk nog maar zo’n honderd over zijn.

Normale taxiwerk op 60 tot 70 procent

Tegenover het luchthavenvervoer vertoont het normale taxiwerk betere cijfers. “Met V-taks zitten we aan zo’n 60 tot 70 procent van onze normale omzet”, vertelt de directeur. “Vergelijkbare cijfers hoor ik ook bij de andere grotere taxibedrijven in België.”

Bij V-Tax vloeiden er dit jaar tien van de vijftig taxi’s af, maar de ondernemer wil dit wagenpark op termijn weer terug aanvullen. Ondanks de daling in activiteiten slaagt het bedrijf er nog aardig in de broek op te houden.

Wat betreft Huur een Stuur is de situatie een stuk penibeler en is het volgens de ondernemer wachten op een vaccin. “Anders voorzie ik voor het luchthavenvervoer geen normalisering van het werk. Hopelijk komt dat vaccin er in het voorjaar van 2021 anders voorzie ik nog zwaardere gevolgen”, besluit Van Cauwenberge.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.