Eddy Vandekerckhove, Prestige

Luchthavenvervoerder luidt noodklok: ‘We moeten ons verenigen’

Eddy Vandekerckhove, eigenaar van luchthavenvervoerder Prestige uit Bredene, luidt de noodklok. De sector is ernstig getroffen door de coronacrisis en steunmaatregelen lopen mogelijk ten einde. “We moeten ons laten horen en verenigen”, stelt de ondernemer.

Sinds de uitbraak van de coronacrisis in maart van dit jaar staan twee van de drie taxi’s van Prestige, het luchthaventaxibedrijf van Vandekerckhove, aan de kant. “De internationale luchtvaart kwam plotseling tot stilstand”, verklaart Vandekerckhove. “Sindsdien draaien we nog maar op 10 tot 15 procent.”

Medio oktober is er nog geen verbetering in zicht. Sterker nog: Een tweede golf van de corona-pandemie is onderweg en het internationale luchttransport zakt weer terug. “Wij staan er net zo voor als begin maart. Er is in dat half jaar niets veranderd”, benadrukt de ondernemer.

Schijntje van de omzet

Ter compensatie van de sterke omzetdaling ontvangt de ondernemer een overbruggingskrediet van 1.200 euro van de regering. “Dat is maar een schijntje van de omzet die ik daarvoor draaide. Bovendien loopt deze steunmaatregel eind oktober ten einde”, zegt de luchthavenvervoerder, die onder een VVB-vergunning opereert.

Alhoewel hij als VVB’er vertegenwoordigd wordt door taxifederatie GTL, voelt hij zich niet altijd voldoende gehoord. “Met het nieuwe taxidecreet worden wij op veel vlakken over één kam geschoren met taxibedrijven. Wij hebben hier de kosten van, maar krijgen niet dezelfde voordelen. Zo heb ik als VVB-bedrijf niet het recht om dieselaccijnzen terug te vragen van de staat, iets wat een taxibedrijf wel mag doen.”

Eerder weinig respons

Eddy Vandekerckhove roept de sector op de krachten te bundelen. “Wij zijn met 1.500 VVB’ers in Vlaanderen en als wij met zijn allen spreken, kunnen wij een vuist maken.” Een van de eerste actiepunten is wat hem betreft de verlening van het overbruggingskrediet.

De ondernemer deed eerder in maart al eerder een soortgelijke oproep in een plaatselijke krant, maar destijds ontving hij weinig respons. “Aan de luchthaven levert iedereen kritiek op het overheidsbeleid, maar als puntje bij paaltje komt laat niemand echt zijn stem horen”, verzucht de ondernemer, die zich niettemin strijdlustig toont. “Toerisme is een prachtige sector en ooit komt het zeker goed.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

3 reacties op “Luchthavenvervoerder luidt noodklok: ‘We moeten ons verenigen’”

Crazymarco De|14.10.20|13:03

Da’s heel juist ik ben ook een VVBer maar met limousine en voor mij voor één of meerdere reden zijn mijn kredieten al geweigerd voor september ook al moesten we gewoon aantonen dat we in het 2de kwartaal 2020 10% verlies hadden geleden ten opzichte van 2019 maar ik had 100% verlies. Erg dat ze ons in de steek laten ook al zijn wij ook nooit verplicht moeten sluiten ondanks we toch in een kleine ruimte zitten. En de afspraken gewoon geannuleerd werden en geen meer bijkomen …….

Vandoorne Rudy|14.10.20|15:57

Klopt 100 % Wij zitten in dat zelfde schuitje. Vanaf de VVB vergunningen vervallen om de vijf jaar geldigheid zijn er geen VVB vergunningen te bekomen, bij ons is dit April 2021, zijn wij verplicht om een dure installatie aan te schaffen registratietoestel naar het nieuwe taxi decreet. terwijl het vervoer meer dan gehalveerd is. vandoorner@telenet.be

Robby Martens|21.10.20|11:31

Helemaal mee akkoord!Ik ben ook een VVB’er. en hier werken wij momenteel aan nog geen 10% van onze omzet van andere jaren..
Overbruggingsrecht is gestopt voor ons terwijl wij door de sluiting van verschillende sectoren ook zwaar getroffen worden.
Bij ons zijn de steunmaatregelen gestopt sinds eind augustus, terwijl in de horeca er een verdubbeling aankomt voor hun overbruggingsrecht (terwijl zij toch ook nog gebruik maken van afhaalmaaltijden)…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.