Beep

Nieuw Antwerps taxibedrijf maakt ritprijs vooraf duidelijk

Antwerpen is een taxibedrijf rijker. In volle coronacrisis lanceert ondernemer Steve Van Avermaet het taxiplatform Beep. Ritprijzen worden voorafgaand aan de bestelling gecommuniceerd.

“We merken dat er vraag is naar een taxiservice waarbij het tarief van tevoren gekend is”, vertelt Steve Van Avermaet, die behalve medeoprichter van Beep tevens zaakvoerder is van DTM. Met zestig taxi’s en 130 chauffeurs is DTM na Antwerp Tax het grootste taxibedrijf van Antwerpen.

Steve vervolgt: “Mensen zijn bij het instappen van een taxi toch onzeker over de hoogte van het af te rekenen bedrag, of ze zijn bang dat chauffeurs een omweg maken waardoor de prijs hoger uitvalt. Met onze service, de eerste in Antwerpen, sluiten we deze onzekerheid uit.”

De vooraf bepaalde prijs verandert niet, ook al staat de taxi vast in de file. “Bij de berekening van de tarieven wordt in de app uiteraard wel met bepaalde factoren rekening gehouden. Files worden daarbij ook meegenomen, maar niet alle files en opstoppingen zijn inderdaad op voorhand gekend.” Al met al denkt de ondernemer in 80 procent van de gevallen een goedkoper tarief te kunnen bieden dan de concurrent.

Rem op instroom zelfstandige chauffeurs

Beep werkt met zelfstandige taxichauffeurs. Momenteel heeft het platform tien chauffeurs aan zich verbonden, maar dit aantal moet de komende weken opgeschaald worden. Van Avermaet vertelt dat er vanuit de zelfstandige taxichauffeurs veel interesse is. “Momenteel hebben we veertig chauffeurs op de wachtlijst staan. We willen echter het aantal chauffeurs uitbreiden in functie van het aantal opdrachten.”

Op termijn mikt Van Avermaet op honderd chauffeurs, maar door corona zal de groei minder snel verlopen dan in een normale marktsituatie, erkent hij. “Anderzijds biedt corona ook mogelijkheden. Veel mensen zullen bij verplaatsingen er de voorkeur aan geven om alleen te reizen in plaats van in drukke trams of bussen.”

Concurrent van eigen taxibedrijf

Bij DTM merkt hij eveneens dat het taxiwerk momenteel behoorlijk onder druk staat. “We draaien momenteel aan vijftig procent van onze capaciteit. En de sluiting van de horeca vanaf deze week komt onze activiteiten uiteraard niet ten goede.”

De ondernemer erkent dat hij met Beep misschien wel een concurrent wordt van zijn eigen taxibedrijf. “Maar als ik het niet opzet, doet een ander het. En liever een platform met Antwerpse roots dan een grote, internationale onderneming vanuit Amerika”, verklaart hij.

Liberalisering met taxidecreet

De introductie van Beep is mogelijk gemaakt door liberalisering van de taximarkt met het taxidecreet dat sinds 2020 van kracht is. Hierdoor is er niet langer een beperkt aantal taxi’s dat mag opereren in de stad. De liberalisering is doorgevoerd om concurrentie binnen de taxisector te bevorderen en zo te komen tot een betere service naar de klant toe.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.