Taxi's Varoco

Taxigarage Varoco draait overuren door Chiron-plicht

De deadline voor de verplichte ritregistratie middels een realtime verbinding met de overheidsdatabase Chiron komt dichterbij. Taxi’s en VVB’ers drommen samen bij taxigarage Varoco in Wommelgem om zich in orde te maken voor 1 november.

“Wij hebben momenteel veertien auto’s ingepland om nog deze week technisch in orde te maken voor de nieuwe taxiplicht”, vertelt Varoco-zaakvoerder Patrick Van Rompaey. “Negen daarvan zijn van taxibedrijven en vier auto’s zijn van VVB’ers.”

Ritgegevens delen

Taxibedrijven en VVB’ers moeten per 1 november realtime ritgegevens delen met de overheidsdatabase Chiron. Deze plicht geldt alleen voor bedrijven die vallen onder het taxidecreet dat in 2020 inging, terwijl de andere bedrijven bij het verlopen van hun huidige vergunning overstappen. “Gelukkig maar”, zegt Van Rompaey. “Want dat geeft ons wat tijd om alle auto’s uit te rusten met de benodigde apparatuur en software.”

Voor de taxi’s is de ingreep relatief eenvoudig. “We passen de software van de boordcomputer aan en M-worker neemt de randapparatuur voor haar rekening”, vertelt hij. Varoco werkt met Digitax M1 Mirror spiegelmeters, F1 taximeters, waarvoor het de exclusieve importeur is in België.

VVB boordcomputer

Voor VVB’ers werd een speciale boordcomputer ontworpen: de F4. “Deze kan gecombineerd worden met een app waardoor de GSM als display kan dienen. Zodoende kan de boordcomputer wegwerkt worden in het handschoenenkastje en laat je bij politiecontrole je GSM zien”, vertelt de garagist.

Alhoewel er bij sommige VVB-klanten scepsis bestaat over het gebruik van de boordcomputer, ziet Patrick Van Rompaey meer voordelen dan nadelen. “Meten is weten. Met de boordcomputer zijn alle parameters, tijd en afstand, zichtbaar. Nu gebeurt het vaak dat er vooral een prijs wordt afgesproken en de chauffeur niet betaald krijgt als hij de file staat.”

Nog steeds vragen

De boordcomputer kan volgens Van Rompaey in eerste instantie al gebruikt worden om dit aan het licht te brengen. “Zo kun je meten wat je in je ritberekeningen eventueel misloopt.” Hij benadrukt dat de F4 behalve de klassieke taxiritregistratie-functie over een ‘VVB-functie’ beschikt. “Je kunt er evengoed manueel een uurtarief of een totaaltarief inzetten.”

De ondernemer merkt op dat er vooral onder de contractbestuurders veel vragen bestaan over de nieuwe wet. Zij hadden tot dusver dan ook nooit boordcomputers aan boord. “Wij krijgen constant telefoontjes van ondernemers die vragen stellen over de taxiwet en de verplichte datawisseling met Chiron.”

Taxispecialist sinds de jaren ‘90

Met het naderen van de deadline op 1 november maakt de garagist dus drukke tijden door. “Maar wij merken toch ook wel dat door de nieuwe coronamaatregelen en de sluiting van de horeca, veel bedrijven de kat nog uit de boom kijken en hun bestelling on hold zetten.”

Varoco specialiseerde zich vanaf haar oprichting in de elektronica in auto’s. Vanuit deze specialisatie kwam men al gauw met de taxiwereld terecht. “Wij installeerden in 1996 de eerste taxameters”, herinnert Van Rompaey zich. Inmiddels mag het de grootste taxibedrijven van België tot haar klant rekenen: Antwerp Tax, DTM, en VHF. Ook Autolux uit Brussel en V-Tax uit Gent weten de weg naar Wommelgem te vinden.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.