Uber (foto: Uber)

Uber lijkt bot te vangen bij Vlaamse taxichauffeurs

Foto: perskit Uber

De aantrekkingskracht die Uber op Vlaamse taxichauffeurs uitoefent, lijkt tot nu toe beperkt. Enerzijds zijn de verdiensten voor veel chauffeurs niet erg interessant en anderzijds lijkt het aanbod aan chauffeurs met de juiste papieren beperkt.

Uber deed vorige maand zijn intrede op de Vlaamse taximarkt, door zijn diensten aan te bieden in de steden Gent, Antwerpen en Leuven. Maar het is niet duidelijk hoeveel chauffeurs het platform tot nu toe heeft weten te strikken. Uber geeft vooralsnog geen reactie op vragen van TaxiPro over dit onderwerp.

Taxifederatie GTL, dat de belangen van de Belgische taxisector verdedigt, kent geen chauffeurs die voor Uber rijden. “Ik kan mij niet voorstellen dat Uber veel chauffeurs in Vlaanderen gevonden heeft”, aldus GTL-directeur Pierre Steenberghen. “Ze moeten in Vlaanderen werken met chauffeurs met de oude VVB-vergunningen of met chauffeurs die de nieuwe vergunning hebben en dat zijn er niet zo veel.”

Geen samenwerking mogelijk

Behalve de kwestie van vergunningen, lijken ook de tarieven een negatieve rol te spelen. Bij Antwerp Tax, waar Uber vorige maand een verzoek tot samenwerking zou hebben neergelegd, ving het alvast bot. “Er is aan die voorwaarden van Uber geen enkele samenwerking mogelijk”, vertelt zaakvoerder Koen Van Oorschot, tevens voorzitter van de Antwerpse taxifederatie APTU. “Aan die lage tarieven kunnen wij onze sociale verplichtingen tegenover ons personeel niet naleven.”

Uber werkt met een starttarief van 1 euro, rekent een kilometerprijs van 1,25 euro en 30 cent wachtgeld per kilometer. De service fee bedraagt 25 procent van ritprijs. De tarieven in de klassieke taxiwereld liggen radicaal anders. Het starttarief bedraagt 2,90 euro, terwijl de kilometerprijs 2,20 euro bedraagt en het wachtgeld 0,66 cent per minuut.

Vijftien uur per dag

Van Oorschot stelt dat een taxichauffeur minimaal 265 euro omzet per dag moet draaien om het gewaarborgd minimum maandinkomen te halen. Hij schetst het voorbeeld van een gemiddelde rit van zeven kilometer met een wachttijd van vijf minuten. “Een chauffeur kan in dit geval maximaal twee ritten per uur uitvoeren.”

In het geval van Uber ontvangt de taxichauffeur voor het ritje van zeven kilometer 8,43 euro, terwijl de klassieke chauffeur 21,60 euro aanrekent. “Het aantal uren dat een Uber-chauffeur moet werken om het minimum maandinkomen te halen is 15,7 uur per dag”, rekent Van Oorschot voor. “265 euro gedeeld door 8,43 euro is 31,4 ritten in totaal, ofwel twee ritten per uur. In het klassieke geval moet de chauffeur 6,13 uur werken per dag om hetzelfde inkomen te realiseren.”

Van Oorschot vraagt zich af of het werk voor Uber werk onder veilige omstandigheden kan gebeuren. “Een werknemer in onze sector mag maximaal tien uur achter het stuur zitten”, aldus Van Oorschot die eraan toevoegt dat de berekening nog optimistisch is. “In het Covid 19-tijdperk doen de meeste chauffeurs zeker geen twee ritten van zeven kilometer per uur.”

Anonieme reacties

Uber koos ervoor om niet in te gaan op bovenstaand rekenvoorbeeld en deelde ook niet mee hoeveel chauffeurs zich tot op heden aanmeldden in Vlaanderen. Een oproep van TaxiPro om in contact te komen met Uberchauffeurs leverde slechts een aantal anonieme reacties op of kreeg geen vervolg omdat chauffeurs niet ingingen om het verzoek van een telefonisch interview.


TaxiPro doet nogmaals een oproep om in contact te komen met Uberchauffeurs. Wij zouden graag willen vernemen hoe de samenwerking verloopt en hoe frequent chauffeurs de app gebruiken en deze inpassen in hun eigen werkschema.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

2 reacties op “Uber lijkt bot te vangen bij Vlaamse taxichauffeurs”

Gert Delbon|02.12.20|11:46

Wat dhr. Van Oorschot schrijft klopt ook, doch heb ik nooit begrepen waarom er zo halsstarrig aan die km-prijzen worden vastgehouden. Het taximeter tarief zoals het nu nog steeds wordt berekend is al 2 decennia voorbij gestreefd om lonen van chauffeurs te kunnen dekken.

Céline Haegeman|02.12.20|12:48

2019 rit ’thuisbasis’ naar Gent centrum met V-tax = 13euro
2020 rit ’thuisbasis’ naar Gent centrum met Uber = 13euro
ZELFDE PRIJS dus voor consument en veel gemakkelijker en efficienter om een Uber te bestellen dat te bellen naar V-Tax

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.