Taxi in Oostende

TaxiPro jaaroverzicht deel 1: taxidecreet en een onbekend virus

Taxi in Oostende. Foto: ProMedia / Matthias Vanheerentals

Bij de start leek het jaar 2020 voor de Vlaamse taxisector vooral in het teken van het nieuwe taxidecreet te staan. Maar na slechts enkele maanden diende zich een ongekende crisis aan. De komst van diverse taxiplatforms maakte het geheel nog wat interessanter. Dat en meer komt aan bod in het eerste van drie delen TaxiPro-jaaroverzicht 2020.

Januari was de maand dat dat TaxiPro.be het levenslicht zag. Het is een uitgave van Promedia, dat al meer dan tien jaar TaxiPro.nl uitgeeft en jaarlijks het vakevenement Taxi Expo verzorgt. “De Belgische taximarkt is er één in beweging”, omschreef de hoofdredacteur de motieven achter de lancering van het medium.

Het nieuwe taxidecreet dat in januari van kracht werd, kwam met tal van regels en criteria waar taxibedrijven zich aan dienen te houden. Marktonderzoek had aangetoond dat de Belgische taxisector noodzaak had aan duiding van informatie. Een ander belangrijk thema dat opkwam was uitstootvrij rijden.

Januari: eerste artikel van TaxiPro

Ons eerste artikel ging over de geplande prijsverhoging van taxiritten in Gent op bepaalde piekuren. Taxibedrijven hadden bij het stadsbestuur gevraagd om een algemene verhoging van de tarieven van 2,30 euro naar 2,50 euro per kilometer, maar daar ging de stad niet mee akkoord. Het stadsbestuur stond alleen tariefverhogingen toe op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond.

Het best gelezen artikel in januari ging over ontevreden Leuvense taxichauffeurs. De chauffeurs waren verbolgen over de bouwwerkzaamheden van de NMBS aan het Martelarenplein, waardoor zij niet meer voor de ingang van het treinstation, maar op het Martelarenplein aan de kant van het busstation moeten wachten. Dat zou heel wat klanten kosten.

Februari: een eetcafé voor luchthavenvervoerders

Alhoewel er van corona geen sprake was, blikken we natuurlijk met een post-coronablik terug op de eerste maanden van het jaar. Hoe surrealistisch klinkt dan het nieuwsfeit dat op Brussels Airport een taxi-eetplaats het licht ziet. De ruimte is gebouwd aan de parking P4 en biedt sanitaire voorzieningen en zelfs ruimte om te bidden.

De eetplaats, een initiatief van de luchthaven zelf, was er gekomen op verzoek van de taxichauffeurs. Wegens steeds langere wachtrijen voor de taxi’s aan de luchthaven, hadden deze aangedrongen op een eigen plek. In februari doet ook de eerste ondernemer, Freddy Van Rijsselberghe van Taxi Marc, in TaxiPro zijn beklag over het Vlaamse taxidecreet. In de loop van het jaar zullen nog meer kritische geluiden te horen zijn over het taxidecreet dat voorziet in de liberalisering van de taximarkt en volgens critici ruim baan zou maken voor platforms als Uber.

Maart: corona

Maart is het begin van een lange, niet eerder geziene crisis in de taxiwereld. Op 10 maart eist het coronavirus het eerste dodelijke slachtoffer in ons land. Amper twee dagen later, nadat er nog twee personen zijn gestorven aan de gevolgen van het virus, gaan de horecazaken dicht en mogen winkels enkel op weekdagen de deuren openen. Op 18 maart volgt een algehele lockdown.

Al gauw worden de verwoestende effecten van de corona-maatregelen voor de taxiwereld duidelijk. Bedrijven zien hun activiteitsgraad al gauw zakken tot min negentig procent. Door de algehele lockdown zijn alleen essentiële reizen nog maar toegestaan. Alhoewel de overheid een rits aan steunmaatregelen in het leven roept om bedrijven op de been te houden, is dit volgens brancheorganisatie GTL niet voldoende om de sector op de been te houden. De taxifederatie stuurt een brandbrief naar de bevoegde politici.

In de eerste dagen van de coronacrisis zijn er veel onduidelijkheden. Ook in de taxiwereld. Zo laat het kabinet van Maggie De Block weten dat er maar één passagier per taxi vervoerd mag worden. Maar hoe zit het met gezinnen? En met twee huisartsen die voor nood naar het ziekenhuis moeten? Daarnaast passen de taxibedrijven in razend tempo hun taxi’s aan om corona-proof te kunnen reizen. Onder andere na een oproep van Brusselse taxikoepel Taxi Fed hebben op zeker 20 maart al zeker honderd taxi’s een plastic tussenwand in hun auto geïnstalleerd.

Dit alles geldt uiteraard ook voor de autocarsector, die zo mogelijk nog harder getroffen wordt. Internationale reizen komen tot stilstand en bedrijven zien hun activiteiten met negentig procent terugvallen. In maart stelt men alles in het werk om de autocars coronavrij inkleden, voor als de grenzen dadelijk weer open gaan en reizen weer toegestaan worden.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.