Zuidstation Brussel

Minister-president Brussel houdt vast aan strengere handhaving VVB-regels

De Brusselse minister-president Rudi Vervoort houdt ondanks felle kritiek vast aan een strengere handhaving van de regels voor verhuurvoertuigen met bestuurder (VVB). 

De kritiek op de aangekondigde striktere handhaving van de VVB-regels komt zowel uit de regering van Vervoort als uit de oppositie. De VVB-regels, die dateren van 1995, zullen vanaf nu strenger worden gehandhaafd. Dat wordt onder meer vertaald in een verbod op het aannemen van ritten met de smartphone in een voertuig.

In eerste instantie komen overtreders van de regels weg met een waarschuwing. Over de sancties in tweede instantie zijn in een brief naar VVB-bedrijven toe geen uitspraken gedaan. Hierover bericht het Brusselse medium Bruzz. Eerder liet het bestuur weten tot sanctionering over te gaan.

Binnen een zitting van het Brussels Parlement was gevraagd de strengere handhaving te schorsen in afwachting van een nieuwe wettelijke regeling. Critici benadrukken dat de ordonnantie uit 1995 niet meer voldoet aan de geest van de tijd. “Hoe asociaal is het om sancties op te leggen op basis van achterhaalde wetgeving”, vraagt Cieltje Van Achter (N-VA) zich tijdens een debat af. Ook Uber-chauffeurs zijn laaiend: met de strengere regels wordt het werken hen moeilijk gemaakt en daarom blokkeerden ze vorige week de stad.

Explosie in aanvragen VVB-vergunning

De minister-president wil echter doorzetten. Wijzend op een tussentijdse uitspraak van het Hof van Beroep stelt hij dat Uber door gebruikmaking van chauffeurs met een VVB-vergunning zich schuldig maken aan wetsontduiking. Hij benadrukt dat de constructies van Uber en Heetch hebben geleid tot een explosie van het aantal VVC-aanvragen. Zo waren er in 2015 nog maar 217 VVB-chauffeurs, in maart 2021 is dat aantal gestegen tot 1.191. Daarbij moeten nog 1.000 à 1.500 voertuigen uit Vlaanderen en Wallonië geteld worden.

Tijdens de zitting in het Brusselse parlement herhaalde Vervoort dat hij van plan is om “snel werk te maken van een ontwerpordonnantie die zowel de taxi- als de VVC-sector perspectief biedt door een nieuw gemeenschappelijk statuut in te voeren en aan te sturen op kwaliteitsvolle tewerkstelling bij operatoren die zich houden aan de regelgeving.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.