Daklicht. Foto: ProMedia

Coronacrisis laat diepe sporen na bij Rupel Taxi

Een jaar coronacrisis heeft Rupel Taxi uit Boom zeer hard geraakt. Het taxiwerk is nog altijd tot een minimum beperkt. “Als alles nou volgende week open zou gaan, weet ik niet hoe wij ons daarop moeten voorbereiden. De wil en het vertrouwen ontbreken”, vertelt zaakvoerder Karin Van Aerschot aan TaxiPro.  

Van Aerschot vertelt een verhaal dat volgens haar symbolisch is voor het huidige klimaat. Het Boomse taxibedrijf zit al bijna een jaar achter een factuur aan van 239 euro. “We hebben een paar ritten uitgevoerd voor een mevrouw die uiteindelijk in een rustoord bleek te zitten. Zij heeft ons op een dag van het ene adres naar het andere adres gestuurd, waarna de chauffeur uiteindelijk weer vertrokken is.”

De inwoonster van een zorginstelling had nooit op eigen initiatief een taxi mogen bestellen. “Dit kregen wij van de zorginstelling te horen die vervolgens beloofde zakgeld van de vrouw af te houden om zo in termijnen te betalen”, vertelt de taxi-onderneemster. “Nadat wij daarna een factuur aan de zorginstelling hadden gestuurd, gaf die plotseling niet thuis en zei dat wij ons tot de schuldbemiddelaar van de vrouw moesten richten. Deze heeft de factuur nooit geaccepteerd waarna wij naar de gemeente zijn gestapt, maar die wilde ons ook niet helpen.”

‘Gebrek aan respect voor taxiwerk’

Het voorval met deze onbetaalde laat volgens de zaakvoerder van Rupel Taxi zien dat er sprake is van een volledig disrespect naar taxiwerk toe. “Dit terwijl wij onze gezondheid in coronatijd en daarbuiten riskeren door mensen in de auto te nemen en altijd ter dienst te staan.”

Het is één van de incidenten die Van Aerschot doet twijfelen aan het beroep van taxiondernemer. Ook door corona heeft haar passie voor het vak een flinke knauw gekregen. Het wagenpark is in een jaar tijd geslonken van vijf auto’s naar één. En deze ene auto genereert amper genoeg inkomen om openstaande kosten te betalen.

“En wat nu als de maatregelen afgebouwd worden en alles weer open gaat?”, stelt zij zichzelf openlijk de vraag. “Nog afgezien van de praktische moeilijkheden als het vinden van nieuwe chauffeurs, weet ik niet waar ik de kracht en goesting vandaan moet halen om er weer voor te gaan. Het vertrouwen is helemaal weg. Wie weet wat er in de toekomst gebeurt? Er is geen zekerheid meer.”

‘Nooit meer vast personeel in dienst’

Een ding staat volgens de ondernemer met 45 jaar ervaring in de taxisector als een paal boven water. “Het zal nooit meer zoals vroeger worden. We zullen zeker niet meer werken met vaste werknemers. Dat risico is te groot. Wie weet gaat het over enkele maanden weer dicht, of over een jaar. Waarschijnlijk zullen wij partnerschappen aangaan.”

Ook de impact van het nieuwe taxidecreet kan de onderneemster nog niet inschatten. “Vroeger hadden wij als Booms taxibedrijf voordelen van de lokale standplaatsen en draaiden wij bij festivals als Tomorrowland topweken. Maar door het nieuwe taxidecreet kunnen hier ook bedrijven van andere steden komen. Ik heb geen idee wat dat gaan doen bij dergelijke festivals.”

Strijdvaardig om het principe

Terwijl de onderneemster twijfels heeft over de toekomst van de taxi-sector, blijft zij strijden om de factuur van 239 euro betaald te krijgen. “Desnoods daag ik de schuldbemiddelaar voor de rechter. Het gaat om het principe. Wij doen onze uiterste best om ten diensten van de gemeenschap te staan, en als puntje bij paaltje komt, schuift iedereen het probleem door.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.