Taxi Jenny

Taxi Jenny houdt met beurtrol chauffeurs aan boord

Taxi Jenny uit Leuven heeft een strategie uitgedokterd om de coronacrisis financieel te overleven en haar chauffeurs aan boord te houden. Vaste chauffeurs wisselen elkaar doorlopend af met werk en in tijdelijke werkloosheid. Zo is er elke week voor iedereen wat werk.

“Wij merkten gelijk na de uitbraak van corona dat chauffeurs bang waren om aan het werk te gaan”, vertelt Matthias Liekens, zaakvoerder van taxi Jenny uit Leuven. “Dat was na enkele maanden wel voorbij en toen wilde men juist graag terugkomen. Om iedereen tevreden te houden, werken we inmiddels met een beurtrol waarbij chauffeurs enkele dagen op tijdelijke werkloosheid staan en enkele dagen werken.”

Taxi Jenny heeft 27 chauffeurs op de loonlijst staan en heeft sinds de uitbraak van corona nog geen gedwongen ontslagen doorgevoerd. Door de beurtrol blijven de chauffeurs betrokken bij het bedrijf en gemotiveerd. Met dank aan dit systeem, andere hulpmaatregelen en het bestaande werk slaagt Taxi Jenny erin om zwarte cijfers te schrijven. Aldus Liekens, die als derde generatie aan het hoofd staat van het Leuvense taxibedrijf dat in 1968 werd opgericht door zijn grootmoeder.

Behoefte aan goed glas bier

Hij voorspelt een eerste herstel van de taxisector door het aantrekken van het nachtwerk. “Mensen willen terug op café voor een goed glas bier en als de horeca opengaan, zal het werk snel weer aantrekken.” Wat betreft het zakelijk vervoer is het volgens hem langer wachten. “Voordat de internationale zakenreizen weer op het oude niveau liggen, moeten we nog lang wachten. Men is het televergaderen gewend en de terugkeer naar de oude situatie zal traag verlopen.”

Behalve met de overheidssteun is de ondernemer ook tevreden met het Leuvens stadsbestuur. “Na ons aandringen is voor 2020 gelijk de taxistandplaatsbelasting geschrapt omdat het voordeel van een plaats aan het station nu niet opgaat. Ook voor 2021 hebben ze de belasting geschrapt. De rekening over 2019 moesten we wel voldoen, maar daar kon een betalingsplan voor opgesteld worden.”

Coördinatie vaccinatievervoer

Het taxibedrijf zet zich ook in voor het vervoer van minder mobiele senioren naar het vaccinatiecentrum in Leuven en houdt daar een tiental ritten per dag aan over. “Samen met de Leuvens Taximaatschappij nemen wij ook de dispatching voor onze rekening. Wij ontvangen van de stad een template waarin we de verdeling van de ritten per taxibedrijf moeten noteren. De ritten komen dus telefonisch binnen en wij verdelen vervolgens”, besluit Liekens.

Lees ook: Leuven schrapt voor tweede keer taxibelasting

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.