
Stad Gent rolt concept met fietstaxi’s verder uit
Een project met fietstaxi’s in Gent wordt uitgebreid. Vanaf deze zomer kunnen minder mobiele mensen de fietstaxi’s nemen die worden bestuurd door vrijwilligers. Taxichauffeurs staan kritisch tegenover het initiatief en spreken van oneerlijke concurrentie.
De fietstaxi’s van Trivelo, zoals de organisatie heet die de dienst uitbaat, rijden al sinds april rond in de Gentse wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Deze zomer doen ze dat in het hele stadscentrum en een groot deel daarbuiten. De triofietsen zijn er voor mensen die niet goed te been zijn en worden bestuurd door vrijwilligers, waaronder nieuwkomers. Ze vervoeren senioren en minder mobiele Gentenaars naar bijvoorbeeld de winkel of de dokter. Ook kan de dienst voor plezierritjes ingehuurd worden.
Steun vanuit de stad Gent
Het tijdelijke project loopt tot september en het gaat in totaal om drie triofietsen en een tandem. Ze hebben hun basis in het stadscentrum en pikken mensen op in een straal van vier kilometer. Afhankelijk van de beschikbaarheid zullen ze ook in het autovrije gebied staan, waar ze zonder resering hun diensten aanbieden.
De dienst wordt geëxploiteerd door Trivelo met de nodige steun van de stad Gent. Daarnaast werkt de organisatie nauw samen met Refu Interim, IN-Gent vzw en Fedasil Gen, dat de fietsvrijwilligers verschaft. Een groot gedeelte van de vrijwillige chauffeurs bestaat uit nieuwkomers.
Kritiek vanuit de taxisector
Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw spreekt op social media van een duurzame en sociale oplossing voor mensen die slecht ter been zijn. Alhoewel er op social media positief gereageerd wordt op het initiatief, klinkt er ook kritiek. “Dat is oneerlijke concurrentie ten opzichte van de taxisector dat het door corona toch al zo zwaar heeft”, vertelt taxichauffeur Joeri Cools.
Hij vervolgt: “Rechtbanken staan wantrouwig tegenover het gratis aanbieden van producten of diensten waarvoor normaal in de handel moet worden betaald. Ze stelden dat het aanbod van gratis diensten tot gevolg heeft dat concurrenten een tijdlang onmogelijk op een normale wijze in dezelfde producten handel kunnen drijven, de markt desorganiseert, de concurrentie vervalst en tevens de belangen van die concurrentie op ontoelaatbare wijze schade berokkent.”
‘Andere doelgroep’
Trivelo weerspreekt de kritiek, alhoewel het zegt het sentiment te begrijpen. “Wij zijn van mening dat TriVelo perfect naast de taxisector kan bestaan. Onze meest voorkomende ritjes zijn namelijk plezierritjes – fietsen voor een half uur of uur door de natuur/stad – en tochtjes van minder dan 1 kilometer in de buurt”, vertelt een medewerker van de organisatie, die aangeeft de dialoog hierover met de taxisector te willen aangaan.