Geld. Foto: iStock / darkojow

Geen beschermingsmechanisme meer voor taxi- en autocarbedrijven

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Voor onder meer de taxisector en autocarbedrijven wordt de steun van het Vlaams Beschermingsmechanisme niet verlengd. Taxifederatie GTL en zelfstandigenorganisatie Unizo zijn teleurgesteld.

Daar waar discotheken, dancings, feestzalen, hotels en eventbedrijven wél nog verder kunnen genieten van deze steunmaatregel, stopt de toekenning aan alle andere sectoren, zoals de taxi- en autocarbedrijven, de reisbureau’s, toeristische detailhandel en industriële wasserijen. De Belgische taxifederatie GTL betreurt het dat de Vlaamse regering verder voor een sectorale aanpak heeft gekozen. Binnen sectoren kunnen er volgens GTL belangrijke verschillen zijn. Daardoor zien bedrijven die nog met belangrijke omzetverliezen kampen de essentiële steun wegvallen.

Steun nodig om te overleven

Ook Unizo betreurt de stopzetting van de steun. Er zijn volgens de zelfstandigenorganisatie immers heel wat sectoren niet aan een relance toe, zelfs wanneer ze niet verplicht gesloten zijn, zoals onder meer de taxi- en autocarbedrijven.

Danny Van Assche van Unizo noemt de beslissing dubbelzinnig: “Enerzijds zijn we opgelucht dat voor bepaalde sectoren het Vlaams Beschermingsmechanisme wordt doorgetrokken. Anderzijds vallen er veel ondernemers van boord die deze steun absoluut nodig hebben om te overleven. Zij dreigen door deze beslissing nu alsnog kopje onder te gaan.”

Aanpak leidt tot debat

Unizo begrijpt evenmin dat er opnieuw voor een sectorale aanpak wordt gekozen, nadat deze vorig jaar tot zoveel debat heeft geleid. “We zijn tevreden dat de Vlaamse regering ziet dat er wel degelijk nog nood is voor het ondersteunen van bepaalde bedrijven,” zegt Van Assche. “Al moeten we vaststellen dat er een veel te strenge sectorale afbakening werd ingesteld. We hopen alsnog dat de regering werk maakt van het opzetten van een ondersteuning op maat en wij willen daar als ondernemersorganisatie zeker aan meewerken. Zo moet het op zijn minst duidelijk zijn dat toeleveranciers van de betrokken sectoren evenzeer in aanmerking moeten blijven komen voor de steun.”

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.