Privédetective. Foto: iStock / Andrey Popov

Waar let een privédetective op bij het achtervolgen van een taxi?

Privédetectives moeten voor hun job geregeld taxi’s en VVB-voertuigen achtervolgen om hun doelwit niet uit het oog te verliezen. Als ze achter professionele chauffeurs aanrijden, zijn ze altijd extra waakzaam om niet gezien te worden. Dat vertelt een medewerker van detectivebureau Kronos et Veritas in gesprek met TaxiPro.

Mensen gaan er steeds meer op uit, naar verluidt ook om overspel te plegen. Soms worden dan privédetectives ingehuurd om overspelige partners te betrappen. Of het vreemdgaan nu daadwerkelijk toeneemt, betwijfelen de detectives. Maar ze hebben uiteraard genoeg te vertellen. De komende weken en maanden laten we verschillende privédetectives aan het woord over het volgen van alerte taxichauffeurs en andere interessante zaken.

In dit eerste deel dus detectivebureau Kronos et Veritas, dat veel ervaring heeft met het volgen van taxi’s. “Toen we iemand op de luchthaven van Zaventem moesten opwachten, waren we met twee detectives paraat,” vertelt een privédetective die anoniem wil blijven. “Eén stond met een voertuig paraat, de andere volgde te voet. Het target nam de trein naar Brussel. De detective te voet volgde het target op de trein. De andere reed met het voertuig naar Brussel. Daar pakte het target plots een taxi en kon de privédetective die in het voertuig zat hem blijven volgen. Dit voorbeeld toont aan dat we altijd verschillende strategieën moeten klaar hebben. Belangrijk is om de achtervolging met meerdere detectives te doen. Wij moeten altijd alert zijn.”

Achtervolgen is stresserend en vermoeiend

Het bureau geeft toe dat het niet altijd evident is om taxidiensten te achtervolgen en bij te houden. “Het zijn geoefende chauffeurs”, zegt de detective. “We moeten beter kunnen rijden dan de professionele chauffeur zelf. Achtervolgen is af en toe zeer vermoeiend en stresserend. Je weet nooit waar het voertuig heen zal gaan en welk rijgedrag de chauffeur zal hanteren. Zeker in grote steden bumperen we met het voertuig waar het target in heeft plaatsgenomen. Laten we er één voertuig tussen, dan zijn we het target kwijt.”

Privédetectives kunnen taxi’s makkelijk kwijt geraken, zeker op straten en busbanen waar taxi’s wél door mogen en andere auto’s niet. “Daardoor dreigen we ons target weleens kwijt te geraken. Het circulatieplan in Gent maakt het ons bijvoorbeeld allesbehalve gemakkelijk. Er zijn immers aparte vergunningen nodig om overal te mogen doorrijden.”

Stad versus platteland

Professionele autobestuurders zijn zeer geoefende chauffeurs. Hoe ze het beste worden gevolgd, hangt sterk van de locatie en omgeving af. “In steden rijden we regelmatig bumper aan bumper. Als het een volumewagen is die we volgen, kunnen we er ons zelfs wat achter verschuilen. We houden dezelfde afstand en proberen zo min mogelijk op te vallen. Soms laten we er een voertuig tussen of lossen collega’s elkaar af. Het hangt er ook vanaf of een cliënt een tweede detective kan betalen. Op het platteland kunnen we meer afstand houden. Anders zou het te veel opvallen. Als we in de verte maar een achterlichtje zien dat we kunnen volgen, is het prima.” Soms maken shuttles het de detectives makkelijk. “We zien dan op hun ruit reclame voor één bepaald restaurant, zodat we wel een vermoeden hebben wat de bestemming wordt.”

Volgens de regels

Detectives vatten regelmatig post in de buurt van restaurants om overspelige partners te fotograferen, bijvoorbeeld als ze met een shuttle aankomen. Bij Kronos et Veritas volgen ze ook nauwgezet de GDPR-regels. “De chauffeurs en hun nummerplaten maken we op onze foto’s onherkenbaar, zodat hun privacy altijd gewaarborgd is”, zegt de detective. “Ook in het voertuig mogen we van buitenaf geen foto’s maken. Zodra het target met één voet in het voertuig staat, mogen we geen beelden maken. Want een voertuig is een niet-publiek toegankelijke plaats.”

En dan is er nog iets waar nogal wat Belgische privédetectives mee rekening moeten houden. Daar waar taxi’s vlot de grens over mogen rijden, kunnen privédetectives dat niet zomaar. “We moeten steeds rekening houden met de wetgeving van het land waarin we ons bevinden. Aparte vergunningen voor het buitenland zijn af en toe noodzakelijk.” En schaduwt het detectivebureau ook rechtstreeks taxichauffeurs? Komen zij soms ook zelf in het vizier van het detectivebureau? “Lang geleden hebben we inderdaad ooit eens een taxichauffeur moeten achtervolgen om te kijken of die zijn ritten wel naar behoren deed. Maar dat was vooralsnog eenmalig.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.