Uberprotest

TaxiPro jaaroverzicht deel 1: ondergrens nog niet bereikt

Foto: Fernando Redondo

Behalve corona was het Uber dat de boventoon voerde bij de start van het jaar 2021. Terwijl de langverwachte uitspraak tegen het taxiplatform werd uitgesteld, leek de coronacrisis geen ondergrens te kennen. Toch waren er ook lichtpuntjes in de eerste vier maanden, zo is te lezen in dit eerste van het uit drie delen bestaande jaaroverzicht van TaxiPro.

Het werd een extreem belangrijk jaar voor de in crisis verkerende taxisector, zo blikte taxifederatie BTF begin januari vooruit. De uitspraak van de Brusselse rechtbank in de zaak rond Uber – dat van oneerlijke concurrentie werd beschuldigd – moest 2021 inluiden. Maar het langverwachte vonnis werd uitgesteld in afwachting van juridisch onderzoek, al bood de tussentijdse uitspraak wel hoop voor de taxisector.

Strengere VVB-regels

Rond dezelfde periode bepaalde de Commissie Arbeidsrelaties bovendien dat een individuele Uber-chauffeur geen zelfstandige maar werknemer is. Het taxiplatform zelf hield echter voet bij stuk, tekende beroep aan en gooide de klagende chauffeur van het platform. In het Verenigd Koninkrijk werd wel gehoor gegeven aan een uitspraak dat Uber-chauffeurs geen zelfstandigen maar zogeheten workers met meer rechten zijn.

Strengere VVB-regels in Brussel maakten het werk van Uber ook in België lastiger. Chauffeurs reageerden laaiend op het besluit dat het aannemen van ritopdrachten op de smartphone beboet zou worden en legden het verkeer in de hoofdstad plat. Stel niet smartphones maar Uber ter discussie, vond taxifederatie GTL, maar die oproep bleek tevergeefs.

Leegloop door corona

Behalve Uber was het vanzelfsprekend corona dat in de eerste maanden van het jaar de klok sloeg. Het werd duidelijk dat de sector in 2020 ruim de helft aan omzet kwijtraakte en dat bijna 2.000 taxichauffeurs in loondienst waren vertrokken. Drie wagens waren al voldoende om het grootste bedrijf van Turnhout te zijn. Ondanks de sterk gedaalde activiteiten dreigde een groot tekort aan chauffeurs van taxi’s en autocars. Velen keerden het beroep de rug toe en het was de vraag of ze ooit nog terug zouden komen.

Met name de ellende in de autocarsector leek geen ondergrens te kennen. Nadat de meeste chauffeurs al bijna een jaar lang in tijdelijke werkloosheid thuis zat met 30 procent minder inkomen, begon de leegloop. Zij die nog wel reden, in het schoolvervoer, uitten hun zorgen over coronabesmettingen. Ook deze werkzaamheden vielen weg toen de scholen hun deuren moesten sluiten.

Vaccinatievervoer

De vaccinatiecampagne zorgde voor een van de weinige lichtpuntjes. De taxisector kreeg hierin een belangrijke rol toebedeeld, om minder mobiele mensen naar de vaccinatiecentra te vervoeren. Het zorgde ervoor dat sommige bedrijven zelfs weer even op volle kracht draaiden. De telefoon rinkelde ook tijdens de strenge winter begin februari. Autocarbedrijven kregen eveneens een nieuwe functie: tot testbussen omgebouwde autocars maakten een snelle opmars in het land.

In april ten slotte zorgde het nieuwe mobiliteitsplan Basisbereikbaarheid voor positiviteit. De taxisector zag mogelijkheden om een rol te spelen in vervoer op maat, omdat wordt ingezet op hervorming van het openbaar vervoer van aanbod- naar vraaggericht. Het zag ernaar uit dat deze in 2022 actief zou zijn, maar de blijdschap sloeg snel om in teleurstelling omdat die planning toch niet haalbaar bleek.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.