Protest Brussel

TaxiPro jaaroverzicht deel 3: verbod Uber van korte duur en eindelijk een taxiplan

Foto Amaury

De ontwikkelingen in de taxisector volgden elkaar snel op in de laatste maanden van 2021. Het langverwachte Brusselse taxiplan was eindelijk klaar en een kortdurend verbod op Uber leidde tot de nodige ophef. In dit laatste deel van het TaxiPro jaaroverzicht blikken we terug op de maanden september tot en met december.

Na de zomervakantie zag het er goed uit en maakte de taxisector een inhaalbeweging. De hoeveelheid werk nam zowel voor taxi’s als autocars toe en de heropening van het nachtleven deed daar nog een schepje bovenop. Het maakte wel dat het personeelstekort steeds groter werd. Chauffeurs die waren vertrokken, hadden inmiddels een andere baan gevonden en waren niet bereid om terug te keren in de wagen.

Hervorming taxisector

Het langverwachte taxiplan van de Brusselse regering kwam er dus ook eindelijk. Eind september was dit klaar, kort nadat door VVB-chauffeurs een protest werd aangekondigd omdat de hervormingsplannen almaar werden uitgesteld. Onderdeel van de voornemens waren gelijke regels voor VVB en klassieke taxi’s en het reglementeren van platformen als Uber.

Enkele weken later kwam er ook een nieuw sociaal akkoord tussen werkgevers en werknemers, waarin onder meer werd bepaald dat chauffeurs voortaan maandelijks vijf ritten in plaats van één mogen weigeren. Overwegende positiviteit dus in de eerste weken na de zomer, al waren er ook zorgen. De ongekend hoge brandstofprijzen troffen bijvoorbeeld ook de taxisector en leidden bij verschillende bedrijven tot problemen.

Verbod op Uber

Eind november was het Uber dat het nieuws domineerde. Het Brusselse Hof van Beroep besliste namelijk dat een oud stakingsbevel tegen UberPop van toepassing is op taxidiensten van Uber. En dus moest het taxiplatform het werk halsoverkop stilleggen in Brussel. Er werd al snel gekeken naar een tijdelijke oplossing, zodat Uberchauffeurs aan het werk konden blijven. Taxichauffeurs pikten dat niet en legden de binnenstad van Brussel lam, maar na twee weken konden chauffeurs van Uber toch weer aan de slag.

Onrust was er ook door een voorstel van de regering om vanaf 2027 enkel nieuwe elektrische wagens toe te staan in Vlaanderen. Taxibedrijven vroegen zich hardop af of dit niet te ambitieus is: het rijbereik zou nog te beperkt zijn, net als het aantal snellaadpalen. Taxifederatie GTL wees eerder in het najaar al op een gebrek aan geschikte elektrische voertuigen om stappen te zetten in verduurzaming.

Zoveelste coronaklap

Tot slot keerde in november weer de dreiging terug van nieuwe maatregelen van het overlegcomité om het coronavirus te bestrijden. De taxisector bereidde zich alvast voor op de zoveelste klap. De verstrengde maatregelen resulteerden in een afname in het aantal ritten en dus inkomsten, maar er was ook besef dat het nog slechter had kunnen zijn. De gedaalde inkomsten waren wel reden om weer aan te dringen op nieuwe overheidssteun.

Die kwam er ook, maar zou niet toereikend zijn toen de maatregelen verder werden verstrengd. Het aantal ritten was enkele dagen voor de Kerst weer afgenomen met 70 procent en dus voerden taxichauffeurs al toeterend actie om meer steun af te dwingen. Vooralsnog is daar geen gehoor aan gegeven en dus zal 2022 hetzelfde van start gaan als dit jaar: met een moeilijke periode.

Lees ook het eerste en tweede deel terug van het TaxiPro jaaroverzicht.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.