Schoolvervoer Antwerpen

Extra bussen en taxi’s voor leerlingen buitengewoon onderwijs

Foto: Jerom Rozendaal

Met een nieuw vervoersplan hoopt vervoersmaatschappij De Lijn een einde te maken aan de urenlange busritten voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs. Dankzij aanvullende investeringen kunnen extra bussen, minibusjes en taxi’s ingezet worden om 4.742 leerlingen van 318 scholen elke dag te vervoeren. Meer dan de helft van de scholen heeft al een nieuwe planning afgesproken met De Lijn.

Eind 2021 bleek uit een bevraging van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de ouderkoepel van het vrij onderwijs dat het busvervoer in het buitengewoon onderwijs vaak tot schrijnende situaties leidt. Wegens een tekort aan middelen, en dus aan bussen, zitten duizenden kinderen ’s ochtends meer dan een uur op de bus. Er zijn zelfs tal van voorvallen bekend van kleuters die elke dag bijna vijf uur op de bus moeten zitten. Een directeur getuigde hoe een bus elke morgen een kind van 2,5 jaar al rond kwart over zes uur ’s morgens oppikt en de buschauffeur het kind nog een boterham en een flesje melk moet geven.

9 op de 10 scholen kreeg al een nieuw voorstel

De Vlaamse regering zocht naar een oplossing en maakte net voor het kerstverlof 11 miljoen euro extra vrij. Met dat geld kunnen extra bussen, minibusjes en taxi’s ingezet worden. Dankzij die inspanningen kan De Lijn nu een nieuw vervoersplan lanceren, zo laat de vervoersmaatschappij weten in een persbericht. Van de 318 scholen waar minstens één leerling langer dan 90 minuten enkele rit op de bus zit, hebben er intussen 276 een nieuw voorstel ontvangen. De andere scholen volgen in de loop van de week, zo belooft De Lijn.

Vlottere regeling

Met 172 scholen zijn al concrete afspraken gemaakt over de nieuwe planning. Leerlingen van De Dageraad in Hasselt en Kortessem kunnen sinds 24 januari bijvoorbeeld genieten van de nieuwe, vlottere regeling. Op 31 januari komen daar nog eens 67 scholen bij. Het startmoment van de andere scholen is later dit voorjaar. De Lijn kiest voor een stapsgewijze uitrol, om de overgang voor de kindjes niet te bruusk te laten verlopen.

“Dit vervoer op maat is een totaal nieuw gegeven dat grote aanpassingen met zich meebrengt. De betrokken leerlingen zullen voortaan hun vertrouwde bus en reisgenootjes moeten missen, waardoor deze overgang geen evidentie is”, aldus De Lijn in een toelichting

‘Niet langer dan 90 minuten’

Om zo kort mogelijk op de bal te spelen, worden niet enkel grote bussen ingezet. Zo rijden in De Dageraad in Kortessem en Hasselt naast extra bussen ook minibusjes en een taxi’s rond om meer leerlingen te kunnen vervoeren, en vooral: de ritduur zoveel mogelijk te beperken. “Onze leerlingen zullen niet langer dan 90 minuten op de bus zitten. Geen enkele leerling moet voor 7.00 uur vertrekken, geen enkele kleuter voor 7.30 uur. De schrijnende situaties zijn eruit”, zegt Carina Driessens, directrice BUSO De Dageraad in Kortessem.

De Lijn lanceert ook een speciale infolijn waar schooldirecteuren terecht kunnen met hun vragen over de transitie.

Auteur: Filip van der Elst

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.