Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n

Taxisector vindt prijsdaling brandstof onvoldoende en wenst hoger kilometertarief

Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n (onbeperkt gebruik)

Hoewel de accijnzen op diesel en benzine in april worden verlaagd door de regering, zijn veel taxibedrijven niet tevreden. De prijsdaling wordt als onvoldoende gezien en de wens leeft dat de aangerekende tarieven per kilometer snel hoger worden. Dat blijkt uit een rondvraag van TaxiPro.

De accijnzen voor diesel en benzine gaan aan de pomp omlaag met 0,175 euro per liter, omgerekend 10 euro op een tank van 60 liter. Bij een prijs van 1,70 euro per liter treedt het cliquetsysteem in werking. Het Belgische cliquetsysteem werd in 2003 ingevoerd om het grote prijsverschil tussen diesel en benzine te laten verdwijnen. Midden juni volgt een evaluatie.

De taxisector reageert maar matig enthousiast op de genomen maatregelen. Veel taxibedrijven vrezen die onvoldoende zullen zijn. Zo vindt Kurt Vergauwe van Taxi Snel uit Brugge het een druppel op een hete plaat. “We willen dat onze prijzen omhoog gaan. Dan denk ik zeker aan 0,20 cent per kilometer. Laat ons hopen dat het snel beter wordt.”  Ook Taxi Ellen uit Blankenberge vindt de maatregelen onvoldoende. “Vroeger betaalden wij 95 euro voor een volle tank”, zegt Ellen Vangenechten. “Nu moeten we al 140 euro ophoesten. We gaan een aanvraag doen bij de stad Blankenberge om de prijzen met 10 procent op te slaan. We mogen nu maar 2,50 euro per kilometer aanrekenen, wat niet leefbaar is.”

Even hard werken voor minder geld

Zaakvoerder Dirk van Taxi Gerard in Leuven betreurd dat de prijzen niet opgeslagen mogen worden. “De stad Leuven moet dat beslissen, al is het momenteel precies windstil op dat vlak. Ik hoop dat de prijzen snel omhoog gaan. Het is niet meer normaal. Alles wordt duurder, zoals de loonkost. We moeten even hard werken, maar voor steeds minder geld.”

Gianni van de Vlaamse Taxicentrale in Kortrijk blijft achter de genomen prijsstijging van 2,30 euro naar 2,50 euro staan die zijn taxibedrijf eerder doorvoerde. “Ik had het liever nog twee jaar op 2,30 euro gelaten, maar het lukt niet. Twee andere concurrenten voerden al een prijsverhoging door. Chauffeurs klaagden over de lage prijzen die ze ontvangen. Alles wordt duurder. De grondstofprijzen stijgen, technici rekenen meer aan en installateurs van taximeters ook.”

Begrip en goodwill vanuit gemeenten

Beroepsvereniging GTL vraagt de gemeenten in Vlaanderen die taxitarieven opleggen aan taxi’s die onder standplaatsmachtiging werken, deze snel te herzien. “Zeker wanneer de lokale exploitanten daarom vragen”, zegt Pierre Steenberghen. “In crisisperiodes moeten snelle beslissingen genomen worden.” Volgens hem is de eerstvolgende gemeenteraad dan ook een goed moment om dit te doen. Grotere gemeenten en steden zouden naar zijn idee op korte termijn de taxibedrijven uit moeten nodigen om over de prijzen te praten. “Wij rekenen op begrip en goodwill bij de lokale gemeentebesturen en -colleges.”

Lees ook:GTL en ABVV lijnrecht tegenover elkaar over flexi-jobs taxisector

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.