Vader Yilmaz Kursun en zoon Celil
Taxi Pancho

Vader en zoon Kursun richten nieuw Gents taxibedrijf op

Vader Yilmaz Kursun en zoon Celil

Vader Yilmaz Kursun en zoon Celil werkten jaar en dag samen voor V-tax in Gent. Sinds april hebben ze de grootste taximaatschappij van Gent verlaten en hun eigen maatschappij opgericht, namelijk Taxi Pancho. Een nieuw avontuur in de Gentse taxiwereld is uit de startblokken geschoten.

Yilmaz heeft er een carrière van 20 jaar bij V-tax opzitten. Zijn zoon Celil werkte de afgelopen twee jaar voor de grootste Gentse taximaatschappij. Het afscheid valt de beiden heren bij V-tax zwaar. “We hebben het altijd graag gedaan”, zegt Yilmaz. “Er was altijd een goede teamgeest. We kwamen heel goed overeen met de directie, zoals met Koen van Cauwenberghe. Met de jaren begon het toch te kriebelen om een eigen zaak te starten, samen met mijn zoon. Veel mensen uit de Gentse horeca hebben me daarin gesteund. Ik ben nu een concullega en zeker geen concurrent van V-tax. Niemand kan concurreren tegen V-tax.”

Geen concurrentie

Sinds april hebben vader en zoon de handen in elkaar geslagen en zijn ze gestart als zelfstandige en hebben Taxi Pancho opgericht. Celil werkt overdag en Yilmaz doet de nacht. “Vlak na corona zagen we een gat in de taxisector. Velen zijn ook gestopt. En dus hebben we onze kans gewaagd.”  Yilmaz doet de nacht, de zoon doet de dag. Het duo zal geen extra personeel aanwerven. “We gaan geen personeel aanwerven maar geven elkaar ritten door”, zegt zoon Celil. “We zitten in een whatsapp-groep en verdelen de ritten onder elkaar. Iedereen respecteert elkaars klanten. Iedereen doet dat goed. De taxichauffeurs werken in Gent goed samen. Op momenten dat er veel werk is, verdelen we ritten onder elkaar.”

Hybride wagen

We hebben 33.000 euro geïnvesteerd in een Toyota Corolla Hybrid. “In de stad rijden we elektrisch, buiten de stad veelal op benzine”, zegt Yilmaz. “Zeker voor lange afstanden is een hybride wagen  nodig.” Het duo kreeg enkel een straattaxi vergunning van het Vlaams Gewest, maar geen vergunning van de stad Gent, waardoor ze niet van de standplaatsen in Gent kunnen gebruik maken. “De stad Gent geeft geen vergunning voor hybride benzinewagens meer”, zegt Yilmaz. “

De norm in Gent is elektrisch geworden. Vanuit ecologisch standpunt begrijp ik dat wel. Ik ben ook fan van gezonde lucht. De actieradius van elektrische wagen is ongeveer 350-400 km, volgens de onderhoudsboekjes van de wagens. Maar effectief doet ze met veel moeite ongeveer 300 km. Het duurt al zeker een uur om die op te laden. Momenteel zijn die elektrische wagens nog geen volwaardig alternatief, zeker gezien de aankoopprijs van een elektrische wagen. Voor een kleine zelfstandige is dat veel te duur.

Onderwerpen: ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.