Zon en thermometer (foto: Xurzon/iStock)

Wees alert voor zware hittegolf: “Bescherm jezelf en je passagiers tegen de hitte !!!”

Voor onbeperkt gebruik

Deze week wordt het de warmste week van het jaar. Van woensdag 10 augustus tot en met maandag 15 augustus geldt code oranje voor hitte. De temperaturen zullen 30 graden en meer bereiken tussen woensdag en maandag. Welke maatregelen nemen taxichauffeurs het best om zichzelf en hun klanten te beschermen? Mobiliteitsorganisatie VAB, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (VIAS), automobilistenvereniging Touring, het Agentschap Zorg en Gezondheid en hittecoach/expert Thomas Vyncke geven enkele waardevolle tips aan de taxichauffeurs. 

Hoe spelen taxibedrijven/taxichauffeurs het best in op de hitte?  

Mich Vergauwen (VAB): “Door zich in de eerste plaats bewust te zijn van de negatieve gevolgen van aanhoudende en grote hitte. Rijden in een wagen met een te hoge binnentemperatuur heeft eenzelfde risicofactor als rijden onder invloed van alcohol. Een interieurtemperatuur van 35°C komt volgens diverse studies overeen met 0,5 promille alcohol in het bloed. Onze hersenen bestaan voor 85 procent uit water en als dat gehalte 2 procent daalt, zakt de energieproductie in de hersenen. Daardoor verslechtert het vermogen om je te concentreren. Rijden in een te warme auto is geen goed idee. De airco opzetten en voldoende water drinken dus.”

Ria Vandenreyt (Agentschap Zorg en Gezondheid): “Meer rustpauzes voorzien op koele plek. Extra water en isotone dranken voorzien. Toelaten dat er lichte en lossere kledij gedragen wordt tijdens de warme dagen. Terug naar de stelplaats of de schaduw opzoeken bij wacht momenten. Je kan een hitteslag voorkomen door jezelf en de wagen koel te houden zonder dat het echt koud aanvoelt.”

Hittecoach Thomas Vyncke. “Je kan ook op voorhand al aan de slag gaan met hittetraining. Met het gebruik van sauna of infraroodcabines kan je je al voorbereiden. Draag op het moment zelf losse en lichte kledij. Vaak wordt de fout gemaakt om met hemden en kostuums te rijden die van ‘dense’ materialen gemaakt zijn. Lichte nylon of katoenen stoffen zijn veel lichter waardoor je lichaam zich makkelijker laat afkoelen. Kledijkeuze is een belangrijke. Houd de wagen fris. Verduister de wagen met folies, om de warmte buiten te houden. Dan zitten je klanten niet meteen in het zonlicht en dat kan een hitteslag voorkomen. Houd in de wagen de temperatuur zo laag mogelijk. Koel je hoofd of je handen af met een vochtige handdoek of steek die in water. Als we die kunnen koelen, kan je makkelijker met de hitte om. Zo voorkom je een hitteslag.”

Zijn wagens gevoelig voor hitte?

Mich Vergauwen (VAB):  “Bij grote hitte en zeker als er dan ook nog eens vertraagd verkeer is, wordt het koelsysteem danig op de proef gesteld. Dat er genoeg koelvloeistof aanwezig is, is dus essentieel. Gelukkig kun je dat gemakkelijk zelf checken en bijvullen indien nodig. Normaal moet een koelsysteem dat goed werkt de hitte aankunnen. Blijft de temperatuur van de motor toch stijgen zet je verwarming dan op de maximale blaasstand. Zo onttrek je warmte aan de motor. Vergeet niet de ramen naar beneden te laten, zodat de temperatuur in je wagen niet te hoog oploopt. Als dit niet helpt en de motortemperatuur blijft stijgen, stop dan zo snel mogelijk. Wacht minstens een half uur voordat je de radiatorstop opendraait en bescherm je armen, zodat je je niet verbrandt aan de hete waterdamp. Kijk het niveau van je koelvloeistof na. Als het niveau van je koelvloeistof te laag staat, heb je waarschijnlijk een lek. Als er een plas water onder je wagen staat, is dat waarschijnlijk condenswater van de airco en dus geen probleem. Als er echter een kleverige vloeistof onder je wagen ligt, bel je best een garagist of een professionele wegenwachter.”

Kunnen taxichauffeurs en eventueel hun klant die ze vervoeren een hitteslag oplopen?

Mich Vergauwen (VAB): “Dat kan, maar het blijft uitzonderlijk. Een hitteslag krijg je als je lichaamstemperatuur te hoog oploopt. Dat kan dus niet alleen van te lang in de zon zitten, maar ook van te lang in een te warme ruimte te zitten, bijvoorbeeld een auto. Nog een extra reden om de airco te gebruiken dus. Tijdens het rijden zal je dus geen hitteslag oplopen, want er is airco of je kunt zorgen voor ventilatie via de ramen, maar bij het parkeren toch voorzichtig zijn. Niet in de zon parkeren is de beste raad. Is dat niet mogelijk, zet dan alle ramen open zodat je het serrekast effect tot een minimum herleidt. Als de kooi van de wagen voldoende gekoeld is, zal een klant geen hitteslag krijgen.”

Hoe gaan taxichauffeurs verstandig om met de airco? Hoeveel graden lager mag die dan de buitentemperatuur staan?

Mich Vergauwen (VAB): “De airco moet je eigenlijk altijd gebruiken, ook wanneer het niet te warm is. Zo blijft het systeem optimaal werken en krijg je geen slechte geurtjes. Het meerverbruik van een airco is verwaarloosbaar. Hoe laag die mag staan hangt een beetje van de buitentemperatuur af. Veel mensen gebruiken airco op een slechte manier en maken een halve ijskast van hun wagen. Hoewel de ideale temperatuur voor de concentratie 20 graden is, is dat veel te koud als het buiten 30 graden of meer is. Dit is een beetje aanvoelen en afhankelijk van de buitentemperatuur. Een verschil van 5 tot 7 graden is prima, maar als het buiten 40 graden is, is 35 graden in de auto dan weer te veel, zeker als je ook klanten aan boord hebt. Gewoon met gezond verstand de airco gebruiken dus.”

Stef Willems (VIAS): “Zet de airconditioning aan en laat de ramen de eerste paar kilometer open om de warme lucht naar buiten te laten. Stel het systeem niet te koud in, want dan loop je het risico verkouden te worden door een thermische schok. Idealiter zou je ongeveer 23°C aan boord moeten hebben als de buitentemperatuur boven de 30°C is. Vermijd het richten van de luchtstroom op het gezicht of de romp. Geef de voorkeur aan indirecte opwaartse verspreiding om luchtcirculatie in de passagiersruimte te creëren.”

Ria Vandenreyt (Agentschap Zorg en Gezondheid): “Airco is een energie verslinder en dus niet zo goed voor het milieu. Om temperatuurschok te voorkomen de airco zeker niet te laag zetten. De auto koel houden maar ook niet te koel (bijvoorbeeld airco op 24-25°C in plaats van de de klassieke 22° of minder om temperatuurschokken te vermijden. Loopt de temperatuur buiten op tot meer dan 35°C dan kan de airco zelfs nog enkele graden hoger tot maximaal 28°C. Bij stilstand de schaduw of parkeergarage opzoeken.

Hittecoach Thomas Vyncke: “Het is logisch dat die gebruikt moet worden. Er moet enorm uitgekeken worden met het verschil in buitentemperatuur. Zorg dat er tijdens de rit geen groter verschil is dan tussen de 5 à 8 graden met de buitentemperatuur. En verminder de airco in graden of zet hem gewoon af, 10 à 15 minuten voor je klanten uit de auto zouden stappen. Als ze dan uitstappen is het verschil met de buitentemperatuur minder groot. Je kan ook de ramen al openen zodat je lichaam zich al kan aanpassen aan de warmte die er zit aan te komen.”

Danny Smagghe van Touring. “We raden in het algemeen aan om bij het starten met de auto niet meteen de airco op te zetten maar eerst de cabine af te koelen door een aantal minuten met de vensters open te rijden. En als men de airco opzet dan liefst niet lager dan 24° anders wordt het verschil tussen buiten en binnen veel te groot en neemt de airco alle energie weg van de batterij. Het is ook aangeraden om het knopje voor circulatie van de binnenlucht te activeren zodat het systeem steeds afgekoelde binnenlucht opneemt en niet steeds de warme lucht van buiten moet afkoelen. Dit verhindert dat het koelingsysteem defect raakt. Vooral in files wanneer de motor niet kan afkoelen door de wind is dit belangrijk.”

Hoeveel water moeten taxichauffeurs per dag drinken?

Mich Vergauwen (VAB): “Hoeveel water je moet drinken per dag hangt af van het lichaamsgewicht, maar algemeen genomen moet je zo’n 1,5 liter water drinken. Wie fors gebouwd is nog wat meer. Een lichaam heeft meer vocht nodig dan dat, maar je krijgt ook water binnen via je voeding. Als het echt warm is drink je best meer. Je zweet dan meer en dat is vocht dat je verloren hebt en dus weer moet aanvullen. Denk eraan dat koffie en thee ook water is, dus dat moet je meetellen in je waterconsumptie. Frisdranken uiteraard ook, maar die zijn natuurlijk minder gezond. Ja, je moet regelmatig drinken en niet alleen wanneer je dorst hebt. Een (hervulbare) fles binnen handbereik hebben is altijd aan te raden zodat je regelmatig een beetje kunt drinken. Water bewaar je best uit de zon. Een optie is om een grote fles water in de koffer te steken en een kleiner hervulbaar flesje in de deur of gewoon in de bekerhouders. Wanneer dat leeg is, vul je bij met de grote fles uit de koffer. Het water daar blijft relatief fris.

Ria Vandenreyt (Agentschap Zorg en Gezondheid). “Klassiek wordt aangeraden 1,5 liter water per dag te drinken. Omdat je ook veel zout verliest door te zweten wissel je best af met isotone dranken (sport drank) of neem je er af en toe ook een zout hapje bij. Voorzie dus water en isotone drank voor de passagiers en natuurlijk voor jezelf. Wat frisse handdoeken bij hebben in een koelbox kan handig zijn. Als passagiers onwel worden van de warmte de hulpdiensten verwittigen.”

Hittecoach Thomas Vyncke: “Eigenlijk kan niemand dit zeggen. Dit hangt van dag tot dag af en ook hoeveel vocht je verliest. Een vrouw verlies maar de helft zo veel vocht als een man. Een vrouw kan beter om met een hitte. Belangrijk is om niet een hele dag door te drinken. Dus niet 20, 30 of 40 keer per dag drinken omdat je zo de vochtbalans verstoord. Als het verstoord wordt, moet je het corrigeren door te plassen. Het is beter om 4 à 5 keer een grote hoeveelheid per dag te drinken. Letterlijk tot het punt van verzadiging, tot je niet meer goed kan slikken. Dan geven de hersenen aan dat je verzadigd bent met water. Pas op met koffie en thee omdat die vocht afdrijven. Het water isotoon maken kan helpen. Voeg een snuifje zout toe om het vocht beter in het lichaam te houden.”

Ria Vandenreyt (Agentschap Zorg en Gezondheid)

Thomas Vyncke

Hittecoach Thomas Vyncke

Stef Willems (VIAS)

Mich Vergauwen (VAB)

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.