Koen Van De Putte van Olympus Mobility.

Mobiliteitsspecialist Koen Van De Putte: “Taxisector heeft nood aan een nationale taxi-app” 

Koen Van De Putte van Olympus Mobility.

De taxisector is te versnipperd én laat veel opportuniteiten liggen. Het ontbreekt de sector aan een nationaal digitaal gebruiksvriendelijk taxiplatform waarmee de klant met één muisklik een taxi kan boeken. Dat zegt mobiliteitsspecialist Koen Van De Putte van Olympus Mobility.

Koen Van De Putte vindt dat de taxi nog niet goed ingeburgerd is in het dagdagelijks gebruik van de Belgen. “Een taxi is niet toegankelijk. Mensen weten niet goed wie ze moeten bellen. Momenteel is er nog veel potentieel voor ondernemerszin in de sector. Er zit nog een enorme marge op voor taxibedrijven. Er is een enorm potentieel. Er is een markt die klaarligt. Veel mensen zijn achterdochtig om een taxi te nemen. Ze denken dat ze te veel gaan moeten betalen.  Veel mensen pakken een taxi naar de luchthaven, maar voor het binnenlands verkeer of het zakenvervoer veel minder. In andere landen wordt de taxi veel meer genomen.”

Te lokaal

De mobiliteitsvisie van de taxibedrijven is te lokaal, terwijl de mobiliteitsuitdagingen zich in een veel grote gebied afspelen. “De taxisector is te versnipperd in België”, zegt Van De Putte. “Er zijn veel kleine spelers die te individueel werken. Nu verloopt alles zeer fragmentarisch. Nu moet je steeds individueel met taximaatschappijen contact leggen, wat niet altijd even vlot gaat. De taxibedrijven hebben ook een visie die veel te regionaal is. Ze denken te veel vanuit hun lokale invalsoek, terwijl de mobiliteitsuitdagingen op een ander niveau liggen.”

Boekingsplatform

Van De Putte vindt het jammer dat er geen nationaal boekingsplatform is, waarmee je vlot je reis kan boeken. “Ik pleit voor een nationaal digitaal taximerk. Je zou op nationaal vlak en dus voor grote vervoersregio’s oplossingen kunnen bieden. Er moet ook een algemeen platform komen waarmee mensen een taxirit kunnen boeken. Hoe dan ook, het algemeen niveau van Belgische taxisector is ontzettend hoog. Dat is een zeker een positief punt”

Uber

Alhoewel Van De Putte geen voorstander is van Uber, ziet ze toch veel voordelen in dat systeem. “Klanten dwingen ons om ook Uber aan te bieden. Ik ken niemand die die app gebruikt en die er niet tevreden over is. Ik vind dat choquerend. De prijs weten ze ook altijd op voorhand. De gebruiker vindt dat fantastisch gemakkelijk. Alhoewel ik daar geen grote fan van ben, hebben ze toch één bookingsplatform waar je vlot je rit kan reserveren. Er zijn zelfs bedrijven die specifiek naar Uber vragen, net omdat het systeem zo vlot werkt. Dus moeten we wel met Uber samenwerken. Hun boekingsplatform is wel toegankelijk. Het werkt wel vlot.”

Oplossingen

In onze app zijn nu meerdere taxibedrijven opgenomen.” Koen Van De Putte is specialist van Olympus Mobility; het bedrijf bestaat 7 jaar. Het bedrijf is voortgekomen uit de Belgische spoorwegen. “Toen ik nog bij de Belgische spoorwegen werkte, heb ik nog geprobeerd om de Belgische taxibedrijven samen te brengen om het product ‘taxi na de trein’ te definiëren. Ik heb dat project snel laten varen omdat de sector te verdeeld is. Ik praat van 10 jaar geleden, maar de sector is nog steeds niet in staat om zich te verenigen en het hoofd te bieden aan de grote tech spelers.”

Vereenvoudiging

Het bedrijf Olympus Mobility helpt bedrijven om hun mobiliteitsplannen uit te rollen. Ze proberen aan bedrijven één toegang en één factuur aan te bieden wat betreft mobiliteit. Het mobiliteitsbudget kent een grote groei. “De wetgeving is versoepeld. Als je je bedrijfswagen kan ruilen voor een mobiliteitsbudget, krijg je veel geld ter beschikking, wat ook voor een taxi kan ingezet worden. Het voordeel is dat het bedrijf enkel met ons een contract moet afsluiten en niet met allemaal apart. De werknemer kan via zijn smartphone al zijn mobiliteit bestellen, tot taxi toe. Wij geven dan één factuur aan het bedrijf.”

Oplossingen

Olympus Mobility biedt een oplossing aan waarmee bedrijven de mobiliteit van hun werknemers eenvoudig kunnen beheren. Bovendien nemen ze hun klanten de complexe opvolging van de mobiliteitsbudgetten uit handen. Ze hebben zelf ook een app waar taxibedrijven in opgenomen zijn. “Dat is een begin, maar het kunnen er ook veel meer zijn.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.