Luc Devlamynck

Specialist in verzekeringen Luc Devlamynck: “Verzeker eerst jezelf, dan pas je wagen”

Luc Devlamynck

Taxichauffeurs kiezen beter voor een goede inkomensverzekering boven een dure omniumverzekering. Dat zegt Luc Devlamynck, een onafhankelijk specialist en adviseur in verzekeringen in een gesprek met Taxipro.be.

Dag Luc, waarom vindt u dat taxibedrijven eerst hun chauffeurs moeten verzekeren boven een dure omnium?

“De eigen schade aan het voertuig houdt eigenlijk het minste risico in. Als taxibedrijven een dure auto kopen, dan weten ze vooraf dat ze er toch geen 10 jaar mee rond rijden. Om de 3 à 4 jaar veranderen ze immers van voertuig. Waarom is het dan nodig om een dure omnium te nemen? Leg na de aankoop van de wagen liever geld aan de kant voor de aankoop van een nieuwe wagen. Al blijft het natuurlijk wel belangrijk dat je je verzekert voor wat je zelf niet kan betalen.”

U vindt het veel belangrijker dat taxichauffeurs zichzelf goed verzekeren. Hoezo?

“Denk eerst aan jezelf in plaats van aan de auto. Het is veel belangrijker dat je een goede ziekte-, hospitalisatie- of levensverzekering afsluit. Als een passagier je met een messteek voor de rest van je leven verlamt, zal dit een veel grotere kost zijn. Dat zal je passagier onmogelijk zelf kunnen vergoeden. Door een ongeval kan je ook invalide worden. Als je de rest van je leven niet meer kan werken, dan gaat dat over veel meer geld dan die 80.000 euro die die wagen waard is.”

De omniumverzekering dekt ook niet altijd de schade die passagiers veroorzaken, bijvoorbeeld bij het uitstappen. Hoe zit dat?

“Als je als passagier door het openen van de deur iemand zou kwetsen, ben je verzekerd in dat autovoertuig door de verplichte autoverzekering. De passagiers zijn verzekerd in burgerlijke aansprakelijkheid in de autopolis. In omnium zien we verschillen in de markt. In omnium zijn er verzekeraars die passagiers niet als verzekerde beschouwen. Een voorbeeld is een passagier die een deur open doet en waar een andere wagen tegen knalt. Sommige omniumverzekeringen zullen de terugbetaling vragen aan de passagiers voor de schade aan de deur.”

Ook zelfstandige taxichauffeurs laten zich maar best goed verzekeren. Heb je wat tips?

“Zelfstandigen moeten hun eigen sociale zekerheid opbouwen. Sluit zeker een ziekte- en hospitalisatieverzekering af. Bouw een eigen pensioen op. En sluit ook een inkomstenverzekering af. Wie met personen in loondienst werkt sluit zeker een verplichte verzekering in aansprakelijkheid en arbeidsongevallen af. Het motorwaarborgfonds komt ter info steeds tussen voor schade aan derden door onverzekerde voertuigen, maar de eigenaar van het onverzekerde voertuig moet alles terug betalen.”

In een taxi moet het verzekeringsattest zichtbaar zijn. Hoe zit dat?

“Het keuringsbewijs moet aan de achterzijde van de bestuurderstoel hangen.. Als ik een taxi neem, dan zie ik dat toch bij veel voertuigen .”

Hoe kan je ervoor zorgen dat een bestuurder minder ongevallen heeft?

“Wees preventief en zorg dat je niet veel ongevallen hebt. Zorg dat je bestuurders opleiding krijgen naar antislib, de wegcode en het houden van afstand. Zorg dat je chauffeur rustig aan het stuur zit en niet 12 uur aan een stuk rijdt. Denk vooral niet dat ongevallen een probleem van verzekeringen zijn. Ongevallen zijn een ondernemingsprobleem. Dat zorgt ervoor dat taxibedrijven grote premies gaan betalen. Een premie van 4000 euro per jaar voor wie al ongevallen heeft meegemaakt, is geen uitzondering. Een taxibedrijf zal altijd meer betalen dan een vertegenwoordiger.”

Neemt u zelf ook vaak de taxi?

“Ik neem heel graag de taxi. Zeker als we een stapje in de wereld zetten. Ik hoef niet in het duurste voertuig te zitten. Ik vind het al heel leuk dat je een individueel vervoer krijgt. Toen mijn zoon inwoonde en uitging, was er  steeds geld om de taxi te nemen. Ik stond daarop. Zo geraakte hij altijd veilig thuis.”

Over Luc Devlamynck

Luc Devlamynck is specialist in verzekeringen. Hij doceert ook al 30 jaar in verzekeringen en kent de materie dus door en door. Hij geeft onafhankelijke verzekeringsinformatie. De opleidingen van Luc Devlamynck zijn gekenmerkt door zijn persoonlijke ervaringen in de sector en zijn beroep als makelaar. De theorie wordt daarbij zeer vaak getoetst aan de praktijk. Dikwijls wordt een vergelijking gemaakt tussen de manieren waarop verschillende verzekeraars hun voorwaarden toepassen. Hij is dus behoorlijk goed op de hoogte van de vragen die leven in de sector. Bij de beroepsvereniging FVF en het makelaarscollectief CVBA S-Team werd vaak beroep op hem gedaan door collega’s die een conflict ervaarden met een verzekeraar. Ook docenten en personeelsleden van verzekeringsmaatschappijen volgden meerdere opleidingen bij hem. Zijn opleidingen worden nu georganiseerd door DVL Education.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.