Nicole Cox

HR-specialiste Nicole: “Hoe je in je job staat is doorslaggevend”

Nicole Cox

Taxichauffeurs aanwerven en zo lang mogelijk aan boord houden. Dat is een uitdaging waarmee veel taxibedrijven worstelen. We praten over de uitdagingen van de sector met Diaspoor, een HR-coachingsbedrijf. Nicole Cox, Executive Director Diaspoor, staat ons te woord. Ze geeft ook tips om burn-outs te voorkomen. Bij haar kunnen werknemers en zelfstandigen cursussen volgen. Ze hebben daarvoor een cheque nodig.

Dag Nicole, neemt u zelf soms ook een taxi?

“Ja, je ziet veel verschil tussen taxichauffeurs. Sommigen komen over als levensgenieters die graag babbelen. In Brussel ontmoette ik een taxichauffeur die het al 40 jaar deed. Die ging al tegen de 70 jaar. Die kon niet stoppen met praten. Die was heel gelukkig en had veel energie. Die deed gewoon door. Tijdens de coronaperiode ontmoette ik ook een taxichauffeur die volledig onder de stress zat. Die was gewoon bang. Hij vond de weg niet. Afrekenen met de kaart lukte ook al niet, met het gevolg dat ik te laat was op mijn afspraak. Hoe dat je begaan bent met je job, lost al veel stress op.”

Mensen ervaren hun job dus verschillend. Kan je nog een voorbeeld geven?

“Mensen ervaren hun werk op drie manieren: als baan (job), als carrière, of als roeping.  De manier waarop mensen hun werk ervaren is meer een kwestie van keuze en perspectief dan van het soort werk. Een job is een job, maar in welk perspectief zet ik mijn job. Zo werd in een onderzoek een groep ziekenhuisschoonmakers als proefpersonen gebruikt. Ze deden volledig hetzelfde werk. De ene groep zag zijn werk puur als baan en vond het saai en betekenisloos. De andere groep ervoer identiek hetzelfde werk als betekenisvol en boeiend. Zij benaderden hun werk op creatievere manieren. Ze hadden meer contact met verpleegkundigen, patiënten en bezoekers. Ze deden hun best om het de patiënten en het ziekenhuispersoneel naar de zin te maken. Ze gaven actief betekenis aan hun werk, dat ogenschijnlijk puur fysiek was.”

Hoe kan je dit doortrekken naar de taxiwereld?

“Een taxichauffeur kan zijn werk puur als baan bekijken, zijn ritten doen zonder al te veel contact met zijn passagiers. Hij kan een passagier die een praatje wil maken als een zeur zien, en zo snel mogelijk zijn shift achter de rug willen hebben. Of hij kan het zien zoals de tweede groep schoonmakers. De taxichauffeur kan de wereld zien, door de ogen van zijn passagiers, contact maken, informatie geven, empathie voelen, hulp bieden, een positieve mindset hebben en daar dan ook positiviteit voor terugkrijgen.”

Veel taxichauffeurs kampen met stress. Wat is stress eigenlijk?

“Stress is onze reactie op een veranderende situatie. Een situatie die bedreigend lijkt voor ons lichaam of psychologische evenwicht. Stress activeert ons het overlevingsbrein. De jungle wet : geruis, bewegende struiken, betekent dat je moet spurten of je wordt opgegeten.  Je hartslag gaat omhoog, spieren spannen zich, ademhaling versnelt, je kan niet meer slapen, adrenaline stijgt en het brengt je lichaam in een staat van paraatheid, je wordt alert en geconcentreerd. Stress kan je hebben door een gebeurtenis in het verleden, je kan het krijgen van een bedreiging of een uitdaging.  Stress kan zowel lichamelijke als psychische klachten veroorzaken. Leven onder stress, betekent leven in je het overlevingsbrein en dus onder volledige zelfsabotage.”

Wanneer wordt het een burn-out?

“Door verder te leven in je overlevingsbrein, onder sabotage, raakt je brein door de duur overbelast. Je hormoonhuishouding raakt uit balans, je lichaam en geest worden letterlijk stilgezet. Je kan niet meer, je kan niet meer werken, niet meer lezen, zelfs opstaan kost teveel moeite. Vergelijk het met een kortsluiting. Alles valt stil. Ja, zal je zeggen, maar mijn werkomstandigheden zorgen voor al deze dingen. Daar kan ik niks aan veranderen, want ik heb mijn werk nodig.”

Wat kunnen we dan wel doen om beter om te gaan met stress, en een burn-out te vermijden?

“Zowel in onze privé situatie als op het werk is onze mentale balans uiterst belangrijk. Werken aan mental fitness is de sleutel. Je kan je brein trainen, vergelijk het met sport, gewichtheffen. We hebben allemaal een overlevingsbrein, waarin onze zelfsabotage huist. Maar daarnaast hebben we ook allemaal een wijze kant aan ons brein. Het overlevingsbrein draait meestal overuren, terwijl het ‘wijze’ brein absoluut niet genoeg getraind en gebruikt wordt. Het begint met te beseffen wie er allemaal in je overlevingsbrein leven : de controller, de streber, de pleaser, de vermijder, de perfectionist, de hyper-waakzame, het slachtoffer, … onze saboteurs, en niet te vergeten : onze innerlijke criticus, onze rechter. “

Heb je nog tips?

“The fork in the road: Er komt een gedachte in je hoofd op, stop en duidt aan wie daar spreekt. Plak er bij wijze van spreken een sticker op : ‘aha, de controlfreak spreekt, ik hoor je’. Och, hier is de pleaser weer..  Maar ik ga naar mijn wijze kant luisteren. Dit vraagt tijd en oefening, maar het resultaat is de moeite waard. Oefening hierin maakt je een ninja, je kan alles aan, ziet zaken die je voorheen niet zag, je vindt oplossingen en je leert om van tegenslagen een opportuniteit te maken.”

Hoe kunnen we betekenis en zingeving nu gebruiken in onze werksituatie?

“Op twee manieren. Ten eerste : Je kan verandering brengen in de manier waarop je dingen doet, dus hoe je dingen doet, door te zorgen dat je in de ‘wijze’-stand van je brein bent als je ze doet. Ten tweede kun je veranderen wat je doet.”

Hoe kan een loopbaanbegeleiding hulp bieden bij deze kwesties? 

“Zowel werknemers als zelfstandigen hebben recht op loopbaanbegeleiding als ze minstens zes jaar gewerkt hebben. Tijdens je loopbaanbegeleiding leer je jezelf kennen, je plus en je min, je evenwicht.  Je krijgt er tijd om aan je mental fitness en je work life balance te werken, samen met je coach.”

Nicole, kan je nog iets over jezelf vertellen? Hoe pak jij de zaken aan?

“Werken met mensen en maken dat mensen zich gelukkig en zelfzeker voelen op hun werk. Dat is mijn ding. In een sterk veranderende wereld, is het belangrijk om je balans in evenwicht te houden en nieuwe opportuniteiten te zien.  Hier is een nieuwe manier van coachen voor nodig. Noem het liever mentor. Als profiler verras ik je met een uitgebreid, diepgaand verslag. Je kijkt in een spiegel en komt dingen over jezelf te weten, waar je zelf geen idee van had. Deze manier van werken is ontzettend nuttig voor jezelf, om jezelf te kennen en te positioneren in de arbeidsmarkt, je job, én privé. Jouw balans.”

Wat is je ervaring in het bedrijfsleven?

“Met een logische, statistische en financiële achtergrond, bouwde ik een lange ervaring op in de bedrijfswereld. Als consultant en financieel & regio manager, kreeg ik de kans om enorm veel ervaring op te doen met mensen. Naast de cijfers en balansen, ook de aanwervingen, opleidingen en bijsturingen. De juiste persoon op de juiste plaats en je krijgt het juiste resultaat.

Wat zijn je stokpaardjes?

“Agile Management, Emotional Intelligence en vooral Positive Intelligence zijn mijn stokpaardjes. Betrokkenheid en inbreng van personeel, de functionaliteit van teamwerk, self-supporting teams, de waarde en inbreng van elke medewerker, op elk niveau.  Als mental fitness coach, heb ik me gespecialiseerd in zelfsabotage (je innerlijke criticus en zijn handlangers), perfectionisme, controlegedrag (micromanagers), alsook stress & burn-out preventie.”

Wat doet Diaspoor?

“Diaspoor Werk Met Zin ondersteunt individuen en bedrijven om werken met zin in de praktijk te brengen. We staan voor een realistische kijk en een menselijke aanpak in al onze diensten. We geven loopbaanbegeleiding, outplacement, bedrijfstrajecten op maat, trainingen, workshops en HR consulting om de veerkracht van medewerkers en de slagkracht van organisaties te versterken .Bij Diaspoor kan je rekenen op een grondige, methodische aanpak, gebracht door uiterst gepassioneerde coaches en trainers met diverse expertises. We geven begeleidingen en trainingen in heel Vlaanderen en Brussel.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.