Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki

Vervoort wil meer inclusief begeleid schoolvervoer met minder reistijd

Uit een audit blijkt dat er veel tevredenheid is over het schoolvervoer voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs. Toch wil minister-president Rudi Vervoort de reistijd voor alle kinderen verminderen en toewerken naar meer inclusief begeleid vervoer voor leerlingen met een handicap.

De Franstalige Gemeenschapscommissie (COCOF) vervoert momenteel 3.166 kinderen met een handicap naar 52 instellingen voor buitengewoon onderwijs in Brussel. Om deze dienstverlening zo goed mogelijk te laten verlopen, organiseert de Franstalige Gemeenschapscommissie dagelijks 224 trajecten via privé-vervoerders en huurt daarnaast ook nog eens 220 begeleiders in. Ondanks de geleverde inspanningen brengen sommige kinderen echter nog steeds meer dan anderhalf uur op de weg door.

Om een objectieve stand van zaken op te maken kreeg het team van Espace Mobilités vorig jaar de opdracht om een audit te houden. Daaruit bleek dat de tevredenheidspercentages hoog zijn. Om deze cijfers ook hoog te houden, hebben de onderzoekers van het auditteam een aantal aanbevelingen meegegeven, zoals het organiseren van voetgangersrijen of begeleiding op het traditionele openbaar vervoer.

Trajecten bundelen en communicatie heroverwegen

Espace Mobilités stelt verder voor om de trajecten tussen de scholen te bundelen en een ‘Geografische Informatiedienst’ te ontwikkelen om zo de kortste route per leerling te berekenen. Tot slot beveelt het studiebureau  aan de communicatie te heroverwegen voor een betere bekendheid van het schoolvervoer bij scholen en ouders.

“We moeten toewerken naar meer inclusief begeleid vervoer voor leerlingen met een handicap”, stelt Vervoort. “Kinderen met een lichte of matige handicap zouden bijvoorbeeld met hun verzorger naar school kunnen lopen of fietsen of het openbaar vervoer kunnen nemen. Anderzijds moeten kinderen met soms zeer ernstige handicaps kunnen genieten van een individuele oplossing die veel meer aan hun specifieke behoeften is aangepast.”

Lees ook: Taxi’s als alternatief voor OV-bus in Wilrijk

Auteur: Amaury Michaux

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.