Sollicitatie. Foto: iStock / fizkes

Zoektocht naar nieuwe chauffeurs begint langzaam op gang te komen

Nu de taxisector herstellende is en bedrijven het aantal ritten zien toenemen, begint langzaam de zoektocht naar nieuwe chauffeurs. Het Sociaal Fonds Taxi & VVB heeft de eerste aanvragen voor opleidingondersteuning al binnengekregen.

Dit vertelt Pierre Steenberghen, directeur van taxifederatie GTL en tevens verantwoordelijk voor het Sociaal Fonds Taxi & VVB. Het Sociaal Fonds voorziet financiële steun voor chauffeursopleidingen bij taxibedrijven. “Met deze steun, die al jaren bestaat, willen we nieuwkomers naar de sector toe krijgen”, verklaart Steenberghen.

De taxisector is volgens Steenberghen al behoorlijk aan het herstellen. De laatste weken beginnen de steunaanvragen dan ook druppelsgewijs binnen te komen. “Maar het is nog maar een begin”, benadrukt hij. “In de steden zitten bedrijven al op zeventig procent van hun gangbare activiteitsgraad maar in de dorpen blijft het herstel nog achter.” Reden is dat het luchthavenvervoer daar een belangrijk aandeel in het werk heeft.

Een tekort aan taxichauffeurs verwacht

Begin dit jaar bleek dat de taxisector tijdens corona een derde van de chauffeurs in loondienst heeft verloren. Het ging toen om zo’n 2.000 chauffeurs die het werk als taxichauffeur vaarwel hebben gezegd. GTL heeft het vermoeden dat dit aantal in de eerste maanden van het jaar verder is opgelopen. “Het gevolg hiervan is dat als het taxiwerk weer op het gangbare niveau draait, er wel eens een tekort aan chauffeurs kan bestaan”, vervolgt Steenbergen.

Taxibedrijven die momenteel al chauffeurs zoeken, zeggen dat dit geen eenvoudige exercitie is. Zo vertelde John Rubens van Rupel Taxi uit Boom eerder dat hij een chauffeur in loondienst wil nemen, maar niemand kan vinden. Hij contacteerde onder andere chauffeurs die voor de coronacrisis bij hem werkten, maar dit was zonder succes.  “Ze zijn bijvoorbeeld bij een fabriek in de buurt gaan werken en hebben een vast salaris van rond de 2.000 euro”, aldus Rubens. “Waarom zouden ze terugkomen in de taxisector waar ze werken voor een minimumloon met aanvullende bonussen, terwijl er morgen weer een lockdown afgekondigd kan worden?”

Lees ook: 

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.