Neone

Neone helpt taxibedrijven voldoen aan nieuw taxidecreet

Neone – Beeld geleverd door Neone

Softwareontwikkelaar Neone trekt naar de Belgische markt met twee nieuwe producten, namelijk de mobiele dataterminal Mobitab en het Ondernemersportaal. Dit moet alle vervoerders, van kleine zelfstandigen tot grote bedrijven, helpen om te voldoen aan het nieuwe taxidecreet.

Vanaf 1 juli moeten straattaxi’s ook hun ritten registeren met een boordcomputer. Neone trekt nu naar de Vlaamse markt met heel wat nieuwe producten om de taxichauffeurs te helpen om zich in regel te stellen. De producten zijn op maat van de Vlaamse taxisector gemaakt, zoals de mobiele dataterminal Mobitab. “Mobitab bestond al in Nederland en Duitsland, maar wordt uitgebreid naar België”, zeggen Rob en Meta Doodkorte, eigenaren van Neone. “We gaan dus met een beproefd systeem naar de Belgische markt, maar met nieuwe functionaliteiten die in Vlaanderen noodzakelijk zijn om te voldoen aan de wetgeving van het nieuwe taxidecreet. Uiteraard heeft hierover voldoende afstemming plaatsgehad met de Vlaamse overheid.”

De mobiele dataterminal Mobitab en het Ondernemersportaal bieden een compleet vervoerssysteem met modules voor groepsvervoer, straattaxi en vraagafhankelijk vervoer. “Het is Android based ontwikkeld en de software is speciaal ontwikkeld voor een tablet in het voertuig ”, zegt Rob Doodkorte. “Het kan met of zonder geïntegreerde navigatie en elektronisch betalen. De Mobitab mobiele dataterminal heeft een moderne, super gebruiksvriendelijke user interface. En kan met aantrekkelijke maandelijkse licenties snel uitgebreid of afgebouwd worden als het moet.”

Ritten meteen doorgestuurd naar overheid

Er zijn heel wat voordelen voor de chauffeur. “Hij kan vanuit het voertuig een rit boeken”, zegt Rob Doodkorte. “Je hoeft niet persé aan te sluiten bij een centrale met dispatchsoftware. De rit wordt meteen doorgestuurd naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), zodat de Vlaamse overheid de boekingstijden kan zien. Dat is een eis van de overheid.” Het systeem zorgt er voor dat onder meer ook de Uber-chauffeurs volgens de regels kunnen werken. “Uber kan niet aan de dataverplichtingen van MOW voldoen en kan eigenlijk geen werkzaamheden in België meer uitvoeren”, vertelt Doodkorte. “Met ons systeem kunnen de chauffeurs de Uber-app blijven gebruiken, en toch voldoen aan het nieuwe taxidecreet. We geven dus een oplossing met veel keuzevrijheid.”

In Mobitab zit er een rittenkalender waarmee de chauffeur de ritten in de toekomst kan zien. “De klant kan morgen een rit boeken en de chauffeur kan die meteen registreren”, zegt Doodkorte. “De chauffeur kan ook meteen de 15-minutenregeling aantonen. Als je als straattaxi op een standplaats komt, moet je kunnen bewijzen dat je minimaal 15 minuten eerder geboekt was door de passagier. Anders krijg je een proces verbaal.” In combinatie met Mobitab en het Ondernemersportaal kan je de ritten filteren op de diensten van de chauffeur. “Je kunt een toekomstige rit aan een andere chauffeur geven”, poneert Doodkorte.

Neone werkt vooral met een digitaal vervoersbewijs. “Dat betekent dat de taxichauffeurs niet persé een printer in de auto moeten hebben”, stelt Doodkorte. “De passagier moet gewoon zijn e-mailadres geven, waarna het ritbewijs gemaild wordt. Er moet vanuit de wetgeving een vervoersbewijs beschikbaar zijn. De vorm waarin je dat aanbiedt is vrij. Dat is een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling. In de oude situatie had je geen andere keuze dan een printer in de wagen te hebben. We vonden dat wat ouderwets en we hebben er met MOW over gepraat. En die waren er een behoorlijke fan van. Dan moeten er geen bomen meer gekapt worden.” Voor diegene die toch een printer wil is er een draadloze printer beschikbaar.

Betaalbare oplossing zonder veel montage

Taxibedrijven die met Neone in zee gaan moeten niet veel apparatuur vervangen. “Normaal is een klassieke dataterminal vastgekoppeld aan het voertuig”, zegt Doodkorte. “Dat is bij ons niet het geval. Onze  oplossing vraagt nagenoeg geen montage in het voertuig. Elke garage kan en mag dat doen, hiervoor is een duidelijke montage instructie beschikbaar. En een beetje handige taxichauffeur kan het ook zelf doen.” Veel bestaande apparatuur, zoals de taximeter, moet bovendien helemaal niet vervangen worden. “Bij andere aanbieders op de Belgische markt is dat wel zo”, zegt Doodkorte. “Daar moet je al je apparatuur vervangen.”

De intelligentie van de software bevindt zich in de datacenters van Neone. “Onze klanten moeten zelf geen software instellen”, zegt Doodkorte. “Ze moeten alleen enkele noodzakelijke informatie in voeren. Denk hierbij aan chauffeursnamen, kentekens en KBO-nummers.” Het systeem van Neone kan geplaatst worden zonder hoge aanschafkosten. “Hierbij moet men denken aan enkele honderden euro’s. Er is slechts een geringe investering nodig om te voldoen aan het taxidecreet. Het is zeker interessant voor België omdat daar weer zo veel zelfstandigen zijn, met één, twee of drie auto’s. Met onze functionaliteiten maken we het voor Vlaanderen makkelijker.”

Nederland

Neone is al jaren actief in België. Sinds kort is er de afdeling Neone België opgericht om nog gerichter in te spelen op de Belgische markt. “Het taxidecreet heeft er niet voor gezorgd dat we naar België kwamen”, zegt Meta Doodkorte. “We waren er actief.  Het nieuwe taxidecreet was wel de aanleiding om het productenaanbod uit te breiden.” Neone heeft al diverse opdrachtgevers in België, onder andere voor het geavanceerde softwarepakket Tamis.“ In Nederland behoort Neone tot de top twee van aanbieders met betrekking tot dataterminals en boordcomputers.

Het bedrijf levert daarnaast boekingssystemen voor ziekenhuizen (Taxipoints) en geldafstortkluizen (Chauffeurszuilen) voor het afstorten van contante omzet, bijvoorbeeld eigen bijdrages in het zorgvervoer. Beide systemen kunnen gekoppeld worden met het softwaresysteem op de centrale, voor een complete geautomatiseerde afhandeling van de administratie. Verder word er door veel vervoerders gebruik gemaakt van de Webportalen van Neone, waar passagiers, zorginstellingen en ouders van leerlingen ritten kunnen boeken, kunnen aan- en afmelden binnen het groepsvervoer en roosters kunnen inzien.

Neone
http://www.neone.nl/

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.