Gent. Foto: iStock / Vladislav Zolotov

Zegen voor taxisector: horeca mag eindelijk weer open

Vanaf maandag 8 juni gaan cafés en restaurants onder voorwaarden weer open. Dat heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist. De vakbonden zijn tevreden. “Dit zal de taxisector weer meer klanten opleveren”, reageren ze hoopvol.  

Vakbondsman Yves Toutenel (ACV) hoop dat dit een positieve impact zal hebben op de taxisector. “Het zal samen met de toeristische sector die weer op gang komt, zeker een grote impact hebben. Gelukkig maar. Momenteel is het huilen met de pet op.” Ook vakbondsman Erik Maes van ABVV-BTB is alvast positief dat de horeca weer open gaat. “Het normale leven begin weer op gang te komen. Dat is een positieve zaak.”

Volgens Toutenel is de situatie nu erg somber. “We horen dat er her en der ontslagen vallen. Dat is echt paniekvoetbal. De taximaatschappij DTM had 29 mensen willen ontslaan. Nadat ze met ons aan tafel zaten, hebben ze hun ontslagen ingetrokken. We hebben hen kunnen overtuigen om hun personeel op economische werkloosheid te zetten.”

Tijdelijke werkloosheid mogelijk uitgebreid

Yves Toutenel roept de werkgevers op om geen taxichauffeurs te ontslaan maar ze op tijdelijke werkloosheid te zetten. “De maatregelen hiervoor zijn verlengd tot 31 augustus. Volgende week zit men samen om het uit te breiden naar december. Maak dus gebruik van deze maatregelen die de overheid u geeft. Taxichauffeurs zitten met die tijdelijke werkloosheid bovendien niet ver af van hun minimum gemiddeld maandinkomen.”

Vakbondsman Erik Maes steunt de oproep van Yves Toutenel om zo veel mogelijk de ‘economische werkloosheid’ in te roepen. “Hou de mensen in dienst en ontsla ze niet.” Dat er over de mondmaskers tijdens het overleg van de Nationale Veiligheidsraad niets is gezegd, vindt hij jammer.

Vakbond autocars ontgoocheld

Wat de autocarsector betreft zit vakbondsman Steven Steyaert (BTB) nog met veel vragen: “Als vakbond blijven we op onze honger zitten. Ik had veel meer van de overheid verwacht, veel duidelijkere signalen. Momenteel mag maar de helft van de bussen gevuld zijn. Maar dat is financieel niet haalbaar. Dat zal van de bus dan wel een erg duur transport worden.”

Steyaert is wel tevreden met het noodfonds dat begin deze week in het leven werd geroepen door de Vlaamse overheid, onder meer voor de autocar- en taxisector. “Maar gaat er dan ook iets voorzien worden voor de chauffeurs? Het noodfonds is enkel voor Vlaanderen. Maar voor Wallonië én Brussel hebben we nog geen nieuws. Waarom kan er geen écht relanceplan voor de autocarsector komen?”

De vakbondsman heeft al een concreet idee voor de overheid. “Geef de jeugdkampen subsidies om een autocar te huren voor hun zomerkampen. En dan kan iedereen zien dat we wel degelijk rijden. De Belgische grenzen gaan half juni gelukkig weer open, maar het is nog wachten op een Europees akkoord.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.