Taxi Kurt

Iepers taxibedrijf loopt inkomsten mis door afwijzing bestuurderspas

Foto aangeleverd door geïnterviewde

Taxibedrijf Kurt uit Ieper is door de nieuwe taxiregels in de problemen geraakt met zijn personeelsbezetting. Een chauffeur van het bedrijf kreeg vanwege zijn strafblad geen bestuurderspas, terwijl hij volgens de zaakvoerder al een jaar naar alle tevredenheid functioneerde. Nu loopt het bedrijf naar eigen zeggen tot 4.000 euro per maand mis omdat aangevraagde ritten niet gereden kunnen worden.

“Deze chauffeur reed voor mij op zelfstandige basis. Ik was heel tevreden over zijn werk en de klanten waren dat ook”, vertelt zaakvoerder Kurt Debacker. Wegens een misdrijf in 2016 , waarvoor hij in 2018 veroordeeld was, geraakte de chauffeur niet aan een bestuurderspas. Deze pas is volgens het nieuwe taxidecreet verplicht sinds 1 juli van dit jaar.

Activiteiten trokken juist aan

De nieuwe regel werd juist van kracht toen het taxibedrijf haar activiteiten zag bijtrekken. “Kort voor de lockdown heb ik twee van de drie wagens stilgezet omdat mijn activiteiten met 85 procent verminderd waren. Toen heb ik ook deze chauffeur tijdelijk niet meer gebruikt en heb ik alles alleen gedaan. Omdat het werk in mei en juni bijtrok, wilde ik op 1 juli met een tweede wagen opstarten”, vertelt Debacker.

De chauffeur kreeg op 30 juni, een dag voor de deadline, echter te horen dat zijn bestuurderspas geweigerd was wegens een notitie op zijn strafblad. De taxiondernemer nam vervolgens contact op met de commissaris van de Ieperse politie en legde ook contact met de burgemeester, maar deze konden niets voor hem betekenen. Voordien kon het stadsbestuur met gefundeerde argumenten nog wel afwijken van het taxiregelement en een strafblad door de vingers zien.

Weigeren van 4.000 euro aan ritten

Doordat de chauffeur de bestuurderspas niet kreeg, blijft Debacker het werk voorlopig alleen doen. Hierdoor moet hij naar eigen zeggen ter waarde van 3.000 tot 4.000 euro aan ritten per maand weigeren. “Fysiek kun je maar op één plek zijn. Nu heb ik bijvoorbeeld net een rit uitgevoerd naar Tourcoing en kan ik de rit naar Wervik, die net binnenkwam, niet uitvoeren.”

Door druk van het alleen werken heeft hij zijn werkritme teruggeschroefd. “Na vier maanden alles alleen te doen, zit ik er door. Het is echt heel zwaar. Daarom heb ik besloten op zondagmiddag en maandag te sluiten, om zo wat rust te hebben.”

De ondernemer bevindt zich in een spagaat. “In januari 2021 is het drie jaar sinds de veroordeling en kan de chauffeur weer een aanvraag voor een bestuurderspas indienen. Moet ik voor deze vier maanden een nieuwe chauffeur in dienst nemen om hem na vier maanden weer te bedanken voor zijn diensten? Ik wil mijn oude chauffeur terug en hij wil ook graag weer beginnen.”

Corona eerste tegenslag

Debacker opereert inmiddels weer op 55 procent van zijn kracht en schrijft zwarte cijfers. Door twee auto’s stil te zetten en ook zijn zelfstandige chauffeurs in de wacht te zetten, heeft hij de kosten kunnen drukken.

Corona betekent de eerste serieuze tegenslag van het bedrijf dat vijf jaar geleden werd opgezet. “Elk jaar ging het beter. Tijdens corona werd onze derde auto, een hybride, afgeleverd. Na de lockdown heb ik besloten één van de drie auto’s te verkopen, omdat ook één chauffeur is opgestapt. Het wachten is nu op een bestuurderspas voor mijn vaste chauffeur, zodat we de groei kunnen voortzetten.”

Het taxibedrijf heeft recent ook een contract ondertekend met de dienst Vreemdelingenzaken voor grensbegeleidingen. “Uitgeprocedeerde asielzoekers moet ik naar Duisland of Nederland vervoeren. Omdat ik het zelf niet kan doen door onderbemanning, heb ik dat in onderaanneming uitbesteed.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.