HTM, station Hasselt

Hasseltse taxiondernemer: toekomst taxibedrijven is ongewis

Beeld: ProMedia / Matthias Vanheerentals

Met veertien taxi’s was de Hasseltse Taxi Maatschappij (HTM) voor corona het grootste taxibedrijf in Hasselt. Sinds de tweede lockdown heeft het bedrijf nog maar twee auto’s op de weg. Keert het oude normaal ooit terug? Zaakvoerder Tim Vanreppelen vraagt het zich af.

Door de coronacrisis en de tweede lockdown draait HTM op tien procent van haar normale capaciteit. “We hadden veel particulieren vervoer en zakelijke ritten. Maar doordat de winkels dicht zijn en ook het grensverkeer gestopt is, is dit werk nagenoeg stilgevallen. Gelukkig voeren we nog werkzaamheden uit voor ziekenhuizen, de spoorwegen en verzekeringsmaatschappijen”, verklaart Vanreppelen.

Modaal taxibedrijf

Van het grootste bedrijf met veertien taxi’s is HTM noodgedwongen verworden tot een gemiddeld Hasselts taxibedrijf met één auto – of op betere dagen twee – op de weg. “Corona heeft er ongelofelijk zwaar ingehakt bij ons”, aldus de taxiondernemer.

De laatste maanden zijn vijf van de veertien taxi’s verkocht en is een ander gedeelte uit de verzekering gehaald. De overgebleven taxi’s wordt bemand door twee chauffeurs, waar het bedrijf begin dit jaar nog ruim twintig chauffeurs op de loonlijst had staan. Eén van de twee chauffeurs is Vanreppelen zelf, die voorheen voornamelijk administratieve werkzaamheden voor zijn rekening nam. “Ik moet wel zelf gaan rijden, anders halen we het einde van de maand niet.”

Tien chauffeurs afgevloeid

Het personeelsbestand is enorm ingekropen. Chauffeurs zijn op tijdelijke werkloosheid gezet en zo’n tien chauffeurs zijn afgevloeid. “Het gaat daarbij om chauffeurs die tegen het pensioen aanzaten, weekendrijders en bijklussers”, zegt Vanreppelen. Hij benadrukt dat werknemers op tijdelijke werkloosheid de werkgever toch nog geld kosten.

De ondernemer is er allesbehalve zeker van dat de pre-corona situatie ooit terugkeert. “Recent is Uber naar Vlaanderen gekomen. Het is een kwestie van tijd voordat die ook naar hier komen en dat kan de taxiwereld op zijn kop zetten. Misschien gaan ook wij naar een systeem waarbij we met zelfstandige chauffeurs werken en minder mensen in vaste dienst hebben. Wie zal het zeggen”, overpeinst de jonge ondernemer.

Herstel tegen 2022

Vanreppelen denkt dat het aantal ritten wel zal aantrekken als de coronamaatregelen teruggeschroefd worden, maar op basis van gesprekken met klanten uit de horeca en evenementensector is een volledig herstel nog niet aan de orde. “Klanten geven aan dat ze volgend jaar wel een herstel verwachten, maar dat het tot 2022 zal duren voordat de oude situatie is teruggekeerd”, zegt hij.

“Gelukkig hebben mijn vader en grootvader in hun periode een oorlogskas opgebouwd en kunnen wij de crisis wel uitzitten”, aldus Vanreppelen. Hij is derde generatie zaakvoerder bij het Hasseltse taxibedrijf, dat in 1980 werd opgericht.

Concurrentie verhevigd

Niet alleen zijn veel ritten weggevallen, in het bestaande werk is ook nog eens meer concurrentie. “Bedrijven die eerst geen interesse hadden in een bepaalde business, proberen zich nu toch op deze markt te bewegen.” Hij noemt het voorbeeld van ziekenhuizen die contracten aangaan met taxibedrijven om overwerkend personeel naar huis te voeren. “Wij geven dergelijk klanten nu ook kortingen om de business te behouden”, besluit Vanreppelen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.