Daklicht. Foto: ProMedia

Coronacrisis en software-achterstand vertragen uitrol taxidatabase Chiron

Daklicht. Foto: ProMedia

In afwachting van betere tijden hebben veel taxibedrijven de koppeling met overheidsdatabase Chiron nog niet gemaakt. Ook is er vertraging omdat sommige leveranciers van taxi-apparatuur niet tijdig hun software aan de nieuwe regelgeving hebben aangepast.

Dat laat een woordvoerder van het departement van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) weten aan TaxiPro. Van de ruim 360 Chiron-plichtige bedrijven die er nu zijn hebben er 115 nog geen stappen ondernomen om de koppeling met de overheidsdatabase te maken.

Deze verplichting bestaat sinds 1 november vorig jaar voor taxibedrijven die werken onder het taxidecreet 2020. Het systeem voorzien in het realtime delen van ritgegevens, waarmee de overheid zwart rijden wil tegengaan. Naarmate oude vergunningen verlopen, zullen steeds meer van de 1.430 registreerde taxi- en VVB-vergunningen onder het taxidecreet 2020 komen te vallen.

Vertraging door corona

MOW wijt deze vertraging enerzijds aan de dalende activiteit door corona. “Meerdere taxibedrijven hebben ons toevertrouwd dat ze momenteel nog even wachten om de koppeling met Chiron te maken tot de vraag naar taxi’s weer toeneemt”, benadrukt MOW-woordvoerder Nick Arys. Voor sommige ondernemingen, bijvoorbeeld VVB-bedrijven die nooit met taxameters reden, is de investering in boordapparatuur mogelijk een financiële brug te ver op het moment.

Deze bedrijven, die wellicht geen activiteiten uitvoeren op het moment, krijgen van de overheid toch het advies zo snel mogelijk de koppeling met Chiron te maken om zo klaar te zijn voor werk als de coronacrisis voorbij is.

Daarnaast zijn sommige taxibedrijven volgens Arys vertraagd omdat leveranciers van de klassieke taximeters niet allemaal tijdig gereageerd hebben met hun software-aanpassingen aan de nieuwe regelgeving en de Chiron-plicht. “Enkele leveranciers hebben ons dat bevestigd. Kort na nieuwjaar hebben we met de laatste leverancier de procedure helemaal doorlopen zodat ook hun klanten eindelijk de koppeling met de Chiron-databank kunnen leggen.”

143 bedrijven verbonden met Chiron

Volgens gegevens van de dienst MOW hebben inmiddels 143 taxibedrijven de koppeling met Chiron gemaakt terwijl 106 bedrijven bezig zijn deze verbinding  te leggen. Na een eerste koppeling komt een taxi-exploitant terecht een testfase, waarna de definitieve verbinding enige tijd later gemaakt moet worden.

Inmiddels zijn er ruim 360 taxibedrijven Chiron-plichtig. Dagelijks komen daar zoals gezegd meer bedrijven bij als hun oude taxivergunningen verlopen. Opvallend is overigens dat twaald taxi-exploitanten die nog niet Chiron-plichtig zijn, wel de koppeling hebben gemaakt. “Ze doen dit omdat de koppeling voor hen voordelen biedt op het vlak van efficiëntie: minder administratie”, verklaart Arys.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.