Rechter, rechtbank.

Brits Hooggerechtshof: Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandigen

Taxiplatform Uber meent tot nu toe dat zijn chauffeurs zelfstandigen zijn, waardoor ze volgens de wet weinig rechten hebben. Het Britse Hooggerechtshof heeft nu echter besloten dat deze chauffeurs feitelijk geen zelfstandigen zijn en recht hebben op minimumloon, vakantiegeld en rustpauzes.

Het Amerikaanse bedrijf voert in tal van landen rechtszaken tegen chauffeurs en vakbonden die vinden dat de taxidienst hen als werknemers moet behandelen. De Commissie Arbeidsrelaties (CAR) bepaalde begin dit jaar in ons land ook al dat een Belgische chauffeur, die een aanklacht had ingediend tegen Uber, als werknemer gezien moet worden. Die uitspraak had alleen betrekking op de betreffende chauffeur.

Gevolgen andere bedrijven

De uitspraak van het Britse Hooggerechtshof is een nieuwe tegenvaller voor Uber, dat volgens kenners een groot gevaar kan betekenen voor het bedrijfsmodel in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid dat deze beslissing ook gevolgen zal hebben voor andere bedrijven die zelfstandigen op dezelfde wijze als Uber inzetten.

Uber kent in Europa de grootste markt in het Verenigd Koninkrijk. Het telt zo’n 60.000 chauffeurs in Groot-Brittannië, waaronder 45.000 in Londen. In deze stad heeft het bedrijf zijn taxivergunning net terug gekregen na deze een jaar kwijt te zijn geweest. In dit jaar moesten zij er voor zorgen dat het bedrijf zou gaan voldoen aan twintig voorwaarden, voornamelijk op het gebied van identiteitscontrole van chauffeurs en controle op verzekeringsfraude.

In beroep in België

De Belgische chauffeur die door de CAR in zijn gelijk werd gesteld, is nog niet in dienst genomen. Deze week werd duidelijk dat Uber naar de arbeidsrechtbank in Brussel trekt om de beslissing aan te vechten. Vakbond ACV vreest dat het tot twee jaar kan duren voordat er een uitspraak volgt.

De Nederlandse vakbond FNV spande afgelopen december eveneens een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het platform de cao Taxivervoer gaat naleven. Volgens de vakbond werkt de taxidienst namelijk al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij taxichauffeurs ten onrechte worden behandeld als zelfstandigen.

Chauffeurs aangemerkt als ‘worker’

Het Britse arbeidsrecht heeft een andere constructie dan het Nederlandse, en kent drie arbeidsvormen: employee, worker en self-employed. Uber-chauffeurs zijn in deze zaak door het Hooggerechtshof aangemerkt als worker, waardoor ze qua rechten tussen de twee andere arbeidsvormen inzitten. Ze genieten meer rechten dan zelfstandigen, maar hebben in tegenstelling tot mensen met een vast contract bijvoorbeeld minder ontslagbescherming.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.