Autolux

Een van de grootste taxibedrijven België loopt coronasteun mis

Foto: Autolux

De Zaventemse luchthavenvervoerder Autolux ontving tot dusver slechts 6.000 euro overheidssteun. Het bedrijf werkt met Vlaamse taxivergunningen, maar heeft door zijn zetel in Brussel geen recht op het Vlaamse beschermingsmechanisme. Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest voorzag tot dusver nauwelijks steun voor taxibedrijven in de vaste kosten. De luchthavenvervoerder moest daardoor het verlies van 2 miljoen euro in 2020 uit eigen zak bijleggen.

Met 300 personeelsleden behoort luchthavenvervoerder Autolux tot de grootste taxibedrijven van het land. Voor corona had het dagelijks 180 tot 200 chauffeurs op de weg die voornamelijk internationale zakenlieden, politici en andere overheidsfunctionarissen vervoerden van de luchthaven van Zaventem naar Brussel en terug. Nu zijn er hoogstens twintig chauffeurs actief en staat het overgrote deel van het personeel op tijdelijke werkloosheid.

Zo omvangrijk als de onderneming is, zo klein is de financiële steun die het bedrijf tot dusver ontving. Het bedrijf kan uiteraard wel een beroep doen op het systeem van tijdelijke werkloosheid, maar van gewestelijke tussenkomst in de vaste lasten is geen sprake. Terwijl Vlaamse bedrijven met personeelsleden door het beschermingsmechanisme maandelijks tot 40.000 euro steun kunnen krijgen, kreeg Autolux tot dusver slechts 6.000 euro bijgeschreven.

Sociale zetel in Brussel

Dit bedrag ontving de luchthavenvervoerder van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in twee schijven van 3.000 euro. “Autolux exploiteert in Zaventem, maar heeft haar sociale hoofdzetel in Brussel. Daardoor komen wij niet in aanmerking voor de Vlaamse steun”, verklaart Autolux-CEO Rudy Claude tegen TaxiPro. “En dit terwijl wij wel met Vlaamse vergunningen werken en de Vlaamse wetgeving op ons werk van toepassing is.”

De zaakvoerder van Autolux heeft geen goed woord over voor de overheidssteun die het taxibedrijf sinds het uitbreken van de coronacrisis ontving van de overheden. Het bedrijf loopt daarom voorop bij de eis tot schadevergoeding die taxibedrijven momenteel voorbereiden en binnenkort zullen indienen. Men eist compensatie van de federale en gewestelijke overheden voor de coronaverliezen. “Wij hadden over 2020 zo’n 95 procent omzetverlies, maar worden op geen enkel gebied gecompenseerd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de horeca.”

Taxibedrijven worden gediscrimineerd

Volgens Claude is er sprake van discriminatie. “De horeca- en evenementensector, die verplicht moesten sluiten door de coronamaatregelen, hebben vrijstelling van RSZ-bijdragen gekregen. Waarom krijgen wij dat niet? Wij werken voornamelijk voor deze sectoren en zouden als leveranciers gezien moeten worden. Maar ook dat is niet het geval, waardoor we geen aanspraak maken op enige financiële steun.”

Autolux is enorm getroffen door de coronacrisis. “Alleen de zomermaanden juli en augustus hadden we iets meer werk en draaiden we op dertig procent van onze normale omzet”, vertelt Claude die aangeeft dat het bedrijf vorig jaar twee miljoen euro verlies leed: geld dat uit eigen reserves bijgelegd is. “Het is de eerste keer dat we verlies hebben gemaakt in onze geschiedenis.”

Garage Autolux

Voor dit jaar voorziet de luchthavenvervoerder 1,5 miljoen euro verlies. “Het zal nog lang duren voordat het luchthavenvervoer helemaal hersteld is”, voorspelt hij.  Terwijl het zomerrelanceplan van de overheid enthousiast onthaald werd door de taxisector, is Claude minder optimistisch. “Veel van deze maatregelen hebben gevolgen voor privéreizen. Onze business is voor negentig procent afhankelijk van zakenreizen.”

Zeer licht herstel vanaf mei

Sinds deze maand ziet de luchthavenvervoerder een lichte opleving van de activiteiten. “Zeer licht”, benadrukt Claude. “Op 13 mei draaiden we op een capaciteit van min 90 procent. In maart was dat 94 en in april 92 procent.” Het zijn vooral vakantiegangers die nu op het vliegtuig stappen, niet de zakenlieden en politici.

Ook in de zomermaanden zullen volgens hem voornamelijk privépersonen vliegreizen boeken. Hierdoor verwacht hij dat de activiteitsgraad bij Autolux in de zomermaanden nog maar rond de 35 procent zal uitkomen.

In september mogelijk herstel tot vijftig procent

Verder herstel – mogelijk tot 50 procent – verwacht hij vanaf september als het zakelijk vervoer weer toeneemt. Op basis van een voorspelling van Brussels Airport denkt hij dat het nog tot eind 2023 kan duren voordat de activiteitsgraad van voor corona gehaald zal worden. Maar zelfs dan is het volgens hem een groot vraagteken of telewerken een blijvende negatieve invloed zal uitoefenen op het businessmodel.

“Ik vrees dat telewerken een vaste waarde is geworden, maar aan de andere kant weet je het nooit. Misschien dat mensen juist meer behoefte krijgen aan vliegen. Dit is een uitzonderlijke gebeurtenis die geen precedent heeft. Niemand kan voorspellen hoe het loopt.”

Het meest valt de huidige crisis volgens Claude voor de luchthavenvervoerder nog te vergelijken met de aanslagen op Brussels airport in maart 2016. Ook toen maakte het telewerken een opgang en daalde het zakelijke luchthavenvervoer sterk. “Maar deze periode duurde twee maanden en nu zijn we al ruim een jaar onderweg”, besluit hij.

Lees ook: 

Autolux verwacht geen snel herstel na dramatisch 2020

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.